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Promoting gender equality and structural change in academia through gender equality plans: Harmonising EU and national initiatives

Rita Bencivenga, Eileen Drew

Volltext: PDF

Abstract


Summary

Gender equality has been actively promoted in EU academic institutions by the European Commission’s Science with and for Society (SwafS) programme through the implementation of gender equality plans (GEP). GEP formulation and implementation was strongly influenced by involvement in EU projects in Irish as well as Italian higher education institutions. The paper draws upon experience of the EU project SAGE (H2020), in which Irish and Italian universities actively cooperated, the Athena SWAN Charter in Ireland, Positive Action Plans (PAP) in Italy, and semi structured interviews with gender experts in Irish and Italian higher education institutions to explore the degree to which participation in EU and national initiatives can promote similar outcomes by the adoption of positive actions. The paper concludes that a harmonised strategy, focusing on common priorities and respecting cultural, political and social diversity, could promote the internationalization of the higher education sector and accelerate the process towards gender equality in academia.

Keywords: gender equality, diversity, structural change, Horizon 2020, gender equality plan (GEP), Positive Action Plan (PAP)

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Förderung von Gendergerechtigkeit und strukturellem Wandel im Wissenschaftsbereich durch Gleichstellungspläne: Integration von EU- und nationalen Initiativen

Zusammenfassung

Gendergerechtigkeit wird in Hochschulen in der EU im Rahmen des Programms Science with and for Society (SwafS) der Europäischen Kommission durch die Umsetzung von Gleichstellungsplänen aktiv gefördert. Die Erarbeitung und Umsetzung von Gleichstellungsplänen wurde durch die Beteiligung an EU-Projekten in irischen sowie italienischen Hochschuleinrichtungen stark beeinflusst. Dieser Beitrag bezieht sich auf Erfahrungen des EU-Projekts SAGE (H2020), bei dem irische und italienische Universitäten kooperieren, die Athena SWAN Charta in Irland, den Aktionsplan Piano di Azioni Positive (PAP) in Italien und Interviews mit Gender- Expert*innen irischer und italienischer Hochschuleinrichtungen. Es wird untersucht, inwieweit die Teilnahme an EU- und nationalen Initiativen ähnliche Ergebnisse erzielen kann. Der Beitrag kommt zu dem Schluss, dass eine abgestimmte Strategie, die sich auf gemeinsame Prioritäten konzentriert und kulturelle, politische und soziale Vielfalt berücksichtigt, die Internationalisierung des Hochschulsektors fördern und den Prozess zur Herstellung von Gendergerechtigkeit in der Wissenschaft beschleunigen könnte.

Schlüsselwörter: Gendergerechtigkeit, Vielfalt, Strukturwandel, Horizon 2020, Gleichstellungsplan, Piano di Azioni Positive (PAP)

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Bibliographie: Bencivenga, Rita/Drew, Eileen: Promoting gender equality and structural change in academia through gender equality plans: Harmonising EU and national initiatives, GENDER – Zeitschrift für Geschlecht, Kultur und Gesellschaft, 1-2021, S. 27-42. https://doi.org/10.3224/gender.v13i1.03


Literaturhinweise