Die (produktive) Rolle von generativer KI im erziehungswissenschaftlichen Diskurs
Main Article Content
Abstract
The (Productive) Role of Generative AI in Educational Science Discourse
To determine the role of generative AI in educational science discourse, the focus first shifts to knowledge relevant to the field of educational science. This is followed by an examination of the discursive functions of media, before addressing the specific characteristics of generative AI, its applications, and its implications.
Bibliographie: Herzig, Bardo: Die (produktive) Rolle von generativer KI im erziehungswissenschaftlichen Diskurs, Erziehungswissenschaft, 70 (1-2025), S. 13-18.
Article Details
Literature
Alemohammad, Sina/Casco-Rodriguez, Josue/Luzi, Lorenzo/Humayun, Ahmed Imtiaz/Babaei, Hossein/LeJeune, Daniel/Siahkoohi, Ali/Baraniuk, Richard G. (2023): Self-Consuming Generative Models Go MAD. In: arXiv e-prints. https://arxiv.org/pdf/2307.01850 [Zugriff: 18. Februar 2025]. https://doi.org/10.48550/arXiv.2307.01850.
Alemohammad, Sina/Humayun, Ahmed Imtiaz/Agarwal, Shruti/Collomosse, John/Baraniuk, Richard G. (2024): Self-Improving Diffusion Models with Synthetic Data. In: arXiv e-prints. https://arxiv.org/pdf/2408.16333 [Zugriff: 18. Februar 2025]. https://doi.org/10.48550/arXiv.2408.16333.
Bai, Yuntao et al. (2022): Constitutional AI: Harmlessness from AI Feedback. In: arXiv e-prints. https://arxiv.org/pdf/2212.08073 [Zugriff: 18. Februar 2025]. https://doi.org/10.48550/arXiv.2212.08073.
Chang, Yupeng et al. (2024): A Survey on Evaluation of Large Language Models. In: ACM Transactions on Intelligent Systems and Technology 15, 3, S. 1-45. https://doi.org/10.1145/3641289.
Fegter, Susann/Kessl, Fabian/Langer, Antje/Ott, Marion/Rothe, Daniela/Warna, Daniel (2015): Erziehungswissenschaftliche Diskursforschung. Theorien, Methodologien, Gegenstandskonstruktionen. In: Fegter, Susann/Kessl, Fabian/Langer, Antje/Ott, Marion/Rothe, Daniela/Wrana, Daniela (Hrsg.): Erziehungswissenschaftliche Diskursforschung. Empirische Analysen zu Bildungs- und Erziehungsverhältnissen. Wiesbaden: Springer VS, S. 9-55. https://doi.org/10.1007/978-3-531-18738-9_1.
Gao, Yunfan et al. (2024): Retrieval-Augmented Generation for Large Language Models: A Survey. In: ArXiv e-prints. https://arxiv.org/pdf/2312.10997. [Zugriff: 18. Februar 2025].
Herzig, Bardo (2012): Medienbildung. Grundlagen und Anwendungen. München: kopaed.
Kornmesser, Stephan/Büttemeyer, Wilhelm (2020): Wissenschaftstheorie. Eine Einführung. Stuttgart: J.B. Metzler. https://doi.org/10.1007/978-3-476-04743-4.
Le Bronnec, Florian/Vérine, Alexandre/Negrevergne, Benjamin/Chevaleyre, Yann/Allauzen, Alexandre (2024): Exploring Precision and Recall to Assess the Quality and Diversity of LLMs. 62nd Annual Meeting of the Association for Computational Linguistics. Bangkok, Thailand. https://hal.science/hal-04584210v1 [Zugriff: 18. Februar 2025]. https://doi.org/10.18653/v1/2024.acl-long.616.
Münch, Richard (2022): Die Herrschaft der Inzidenzen und Evidenzen. Regieren in den Fallstricken des Szientismus. Frankfurt am Main, New York: Campus.
Schmidt, Jan C. (2022): Wandel und Kontinuität von Wissenschaft durch KI. Zur aktuellen Veränderung des Wissenschafts- und Technikverständnisses. In: Gethmann, Carl Friedrich/Buxmann, Peter/Distelrath, Julia/Humm, Bernhard G./Lingner, Stephan/Nitsch, Verena/Schmidt, Jan C./Spiecker genannt Döhmann, Indra (Hrsg.): Künstliche Intelligenz in der Forschung (=Ethics of Science and Technology Assessment Band 48). Berlin: Springer, S. 79-125. https://doi.org/10.1007/978-3-662-63449-3_4.
Thompson, Christiane (2023): Allgemeine Erziehungswissenschaft und die Problematisierung pädagogischen Wissens – in Zeiten von KI. In: Vierteljahreszeitschrift für Wissenschaftliche Pädagogik 99, 4, S. 497-512. https://doi.org/10.30965/25890581-09703117.
Wieczorek, Oliver/Steinhardt, Isabel/Schmidt, Rebecca/Mauermeister, Sylvi/Schneijderberg, Christian (2023): The Bot Delusion. Large Language Models and Anticipated Consequences for Academics’ Publication and Citation Behavior. https://ssrn.com/abstract=4779200 [Zugriff: 18. Februar 2025]. https://doi.org/10.2139/ssrn.4779200.