Generative KI und das Lehramtsstudium

Main Article Content

Felicitas Macgilchrist, Carmen Flury, Anja Roß

Abstract

Generative AI and Teacher Education
Teacher education is changing as generative AI has become widely embedded in everyday practices. This article describes current approaches to teacher education in this configuration: One approach emphasizes ‘learning with AI’, focusing on the integration of generative AI into teaching practice. A second prioritizes ‘learning about AI’, encouraging critical reflection on its broader ethical, planetary, cultural, neocolonial, political, and economic dimensions. The latter approach suspends what is often felt as an urgency of practice to create a ‘mondial’ university that values experimental world-making over instrumental outcomes. Teacher education often sits at the nexus of practical skills (e.g., prompt engineering) and deeper critique (e.g., questioning AI’s societal role). Ultimately, when designing teacher education programs for engaging with generative AI, the very purpose of education is at stake.


Bibliographie: Macgilchrist, Felicitas/Flury, Carmen/Roß, Roß: Generative KI und das Lehramtsstudium , Erziehungswissenschaft, 70 (1-2025), S. 27-34. 

Article Details

Published: June 2025
Open Access License: CC BY 4.0

Literature

Bender, Emily M./Gebru, Timnit/McMillan-Major, Angelina/Shmitchell, Shmargaret (2021): On the Dangers of Stochastic Parrots. In: Proceedings of the 2021 ACM Conference on Fairness, Accountability, and Transparency (FAccT ‘21), S. 610-623. https://doi.org/10.1145/3442188.3445922.

bitkom (2023): Hälfte der Schülerinnen und Schüler hat schon mal ChatGPT genutzt. https://www.bitkom.org/Presse/Presseinformation/ChatGPT-in-Schule-nutzen [Zugriff: 23. Januar 2025].

bitkom (2024): Wie digital sind Deutschlands Schulen? https://www.bitkom.org/Presse/Presseinformation/jede-zweite-Lehrkraft-KI-Schule-genutzt [Zugriff: 23. Januar 2025].

Cowan, Ruth S. (1984): More Work for Mother: The Ironies of Household Technology from the Open Hearth to the Microwave. New York: Basic Books.

de Witt, Claudia/Gloerfeld, Christina/Wrede, Silke E. (Hrsg.) (2023): Künstliche Intelligenz in der Bildung. Wiesbaden: Springer. https://doi.org/10.1007/978-3-658-40079-8.

dpa (2023): Schüler, Azubis und Studenten nutzen KI für Hausarbeiten. In: Die Zeit vom 2.11.23. https://www.zeit.de/news/2023-11/06/schueler-azubisund-studenten-nutzen-ki-fuer-hausarbeiten [Zugriff: 23. Januar 2025].

Gebru, Timnit/Torres, Émile P. (2024): The TESCREAL bundle: Eugenics and the promise of utopia through artificial general intelligence. In: First Monday 29, 4. https://doi.org/10.5210/fm.v29i4.13636.

Haraway, Donna (2000): How Like a Leaf: An Interview with Thyrza Nichols Goodeve. London: Routledge.

Kultusministerkonferenz (KMK) (2024): Handlungsempfehlung für die Bildungsverwaltung zum Umgang mit Künstlicher Intelligenz in schulischen Bildungsprozessen. https://www.kmk.org/fileadmin/veroeffentlichungen_beschluesse/2024/2024_10_10-Handlungsempfehlung-KI.pdf [Zugriff: 23. Januar 2025].

Leineweber, Christian (2025): Eine kritische Bildungstheorie post-digitaler Subjektivität. In: MedienPädagogik, 61, S. 69-87. https://doi.org/10.21240/mpaed/61/2024.06.13.X.Medien.

Macgilchrist, Felicitas (2024): Der Design-Justice-Ansatz mit einer Anwendung im Bereich der KI. In: Renz/André, Hartong/Sigrid (Hrsg.): Digitale Lerntechnologien. Bielefeld: transcript, S. 186-206. https://doi.org/10.14361/9783839468937-011.

Masschelein, Jan/Simons, Maarten (2018): The university as pedagogical form: Public study, responsibility, mondialisation. In: Ramaekers/Stefan, Hodgson/Naomi (Hrsg.): Past, Present, and Future Possibilities for Philosophy and History of Education. Wiesbaden: Springer, S. 47-61. https://doi.org/10.1007/978-3-319-94253-7_4.

McQuillan, Dan (2022): Resisting AI: An Anti-fascist Approach to Artificial Intelligence. Bristol: Bristol University Press.

Mishra, Punya/Heath, Marie K. (2024): The (Neil) Postman Always Rings Twice. 5 Questions on AI and Education. In: Searson/Michael, Langran/Elizabeth, Trumble/Jason (Hrsg.): Exploring New Horizons Generative Artificial Intelligence and Teacher Education. Association for the Advancement of Computing in Education (AACE), S. 14-24.

Rotter, Carolin (2023): Die Krux mit der Praxis – oder wofür ist die hochschulische Lehramtsausbildung da? In: Erziehungswissenschaft, 34, 67, S. 23-30. https://doi.org/10.3224/ezw.v34i2.03.

Schenk, Sabrina (2024): Der „Homo digitalis“ und seine Spezies im Anthropozän. In: MedienPädagogik, 63, S. 1-20. https://doi.org/10.21240/mpaed/63/2024.09.12.X.Medien.

Schönmann, Manuela/Uhl, Matthias (2023): Eine ethische Perspektive auf KI in der Bildung. In: de Witt/Claudia, Gloerfeld/Christina, Wrede/Silke E. (Hrsg.): Künstliche Intelligenz in der Bildung. Wiesbaden: Springer, S. 433-453. https://doi.org/10.1007/978-3-658-40079-8_21.

Searson, Michael/Langran, Elizabeth/Trumble, Jason (Hrsg.) (2024): Exploring New Horizons Generative Artificial Intelligence and Teacher Education. Association for the Advancement of Computing in Education (AACE).

Ständige Wissenschaftliche Kommission der Kultusministerkonferenz (SWK) (2024): Large Language Models und ihre Potenziale im Bildungssystem. https://www.swk-bildung.org/content/uploads/2024/02/SWK-2024-Impulspapier_LargeLanguageModels.pdf [Zugriff: 23. Januar 2025].

Suchman, Lucy (2023): The Uncontroversial „Thingness“ of AI. In: Big Data & Society 10, 2. https://doi.org/10.1177/20539517231206794.

Read More