„Die digitale Welt wird besser und schlechter zugleich“ – Künstliche Intelligenz im Spektrum von Erziehungswissenschaft und Rechtswissenschaft Christian Leineweber im Gespräch mit Hannah Ruschemeier

Main Article Content

Christian Leineweber, Hannah Ruschemeier

Abstract

‘The Digital World Is Getting Both Better and Worse’ – Artificial Intelligence at the Intersection of Educational Science and Legal Studies. Christian Leineweber in Conversation with Hannah Ruschemeier
Christian Leineweber and Hannah Ruschemeier discuss the legal implications of AI, particularly its impact on education, law, and accountability. Ruschemeier contends that AI should not be regarded as an independent actor but rather as a sociotechnical system that requires human oversight and responsibility. Legal challenges arise from algorithmic discrimination and AI-generated misinformation, highlighting the need for stronger regulatory frameworks like the AI Act and the Digital Services Act. Additionally, predictive analytics complicate established legal principles by enabling opaque, and deterministic decisions. While AI offers benefits, Ruschemeier cautions against its potential to reinforce structural inequalities, emphasizing that progress invariably carries both positive and negative consequences.


Bibliographie: Leineweber, Christian/Ruschemeier, Hannah: „Die digitale Welt wird besser und schlechter zugleich“ – Künstliche Intelligenz im Spektrum von Erziehungswissenschaft und Rechtswissenschaft. Christian Leineweber im Gespräch mit Hannah Ruschemeier, Erziehungswissenschaft, 70 (1-2025), S. 75-81.

Article Details

Published: June 2025
Open Access License: CC BY 4.0

Literature

Allhutter, Doris/Mager, Astrid (2020): Der AMS-Algorithmus. Eine Soziotechnische Analyse des Arbeitsmarktchancen-Assistenz-Systems (AMAS). Endbericht. Wien: Österreichische Akademie der Wissenschaften. https://doi.org/10.1553/ITA-pb-2020-02.

Beckers, Anna/Teubner, Gunther (2024): Digitale Aktanten, Hybride, Schwärme. Drei Haftungsregime für künstliche Intelligenz. Frankfurt am Main: Suhrkamp.

Gramelsberger, Gabriele (2023): Philosophie des Digitalen zur Einführung. Hamburg: Junius. https://doi.org/10.1515/9783839474976-010.

Hildebrandt, Mireille (2020): Code Driven Law. Scaling the Past and Freezing the Future. In: Deakin, Simon/Markou, Christopher (Hrsg.): Critical Perspectives on Law and Artificial Intelligence. Oxford: Hart Publishing. https://doi.org/10.2139/ssrn.3522079.

Joque, Justin (2022): Revolutionary Mathematics: Artificial Intelligence, Statistics, and the Logic of Capitalism. London: Verso.

Luhmann, Niklas (1987): Archimedes und wir – Interviews. Berlin: Merve.

Ruschemeier, H. & Mühlhoff, R. (2023): Daten, Werte und der AI Act: Warum wir mehr Ethik für bessere KI-Regulierung brauchen. In: Verfassungsblog vom 15. Dezember 2023. https://doi.org/10.59704/1fdcbe5787e8012c.

Read More