Self-assessment of competence in zero contact food preparation as a teaching tool
Main Article Content
Abstract
The article presents an exploratory setting for the use of food shorts to initiate practical skills in food preparation. On the one hand, the use of large language models (LLMs), such as ChatGPT 4.0, in subject-specific didactic research is discussed. On the other hand, the focus is on implementing the research results in a teaching concept based on the flipped classroom approach.
Keywords: Food-Shorts, Flipped-Classroom, Subject-specific didactic research
Bibliography: Mitterer, Peter/Vollmer, Simon: Kompetenzselbsteinschätzungen bei Nullkontakten in der Nahrungszubereitung als fachdidaktisches Instrument, HiBiFo – Haushalt in Bildung & Forschung, 4-2025, pp. 30-40.
Article Details
Literature
Angele, C., Kernbichler, G., & Abu Zahra-Ecker, R. (2021). Der private Haushalt als Ort von Wissenstransfer und Gesellschaftsverantwortung? Analysen zu einem zentralen Begriff und Implikationen für die Ernährungs- und Verbraucher*innenbildung. HiBiFo, 10(4), 100–117.
Ashwin, J., Chabra, A., & Rao, V. (2023). Using Large Language Models for Qualitative Analysis can Introduce Serious Bias. Policy Research Working Paper, 2023 (10597). https://doi.org/10.1177/00491241251338246
Bremer, C. (2005). Handlungsorientiert Lehren mit Neuen Medien. In B. Lehmann & E. Bloh (Hrsg.), Online-Pädagogik - Band 2 - Methodik und Content-Management (S. 175–197). Schneider Verlag Hohengehren.
Bryant, J., & Zillmann, D. (1984). Using Television to Alliviate Boredom and Stress. Selective Exposure as a Function of Induced Excitational states, Journal of Broadcasting, 1984, 1–20.
Davison, R. M., Chughtai, H., Nielsen, P., Marabelli, M., Iannacci, F., van Offenbeek, M., Tarafdar, M., Trenz, M., Techatassanasoontorn, A. A., Díaz Andrade, A., Panteli, N. (2024). The ethics of using generative AI for qualitative data analysis. Information Systems Journal, 34 (5), 1433–1439. DOI: 10.1111/isj.12504
Gitter, M. (2019). Eigenproduktion von Erklärvideos in der Lehramtsausbildung der beruflichen Fachrichtung Ernährung und Hauswirtschaft. HiBiFo, 8 (3), 86-101. https://doi.org/10.3224/hibifo.v8i3.07
Khlaif, Z. N., Mousa, A., Hattab, M. K., Itmazi, J., Hassan, A. A., Sanmugam, M., & Ayyoub, A. (2023). The Potential and Concerns of Using AI in Scientific Research. ChatGPT Performance Evaluation. JMIR Med Educ, 2023. https://mededu.jmir.org/2023/1/e47049
Kiefer, F. (2024, 1. August). Dopamin und Sucht: Wie hängen sie zusammen? https://www.aok.de/pk/magazin/koerper-psyche/sucht/von-dopamin-und-suchtverhalten-bis-zu-dopamin-detox/
Kuckartz, U. (2016). Qualitative Inhaltsanalyse. Methoden, Praxis, Computerunterstützung. Beltz/Juventa.
KMK (Kultusministerkonferenz) (2021). Rahmenlehrplan für die Ausbildungsberufe Fachkraft für Gastronomie, Fachmann/Fachfrau für Systemgastronomie, Fachmann/Fachfrau für Restaurants und Veranstaltungsgastronomie. Beschluss der Kultusministerkonferenz vom 17.12.2021. Sekretariat Kultusministerkonferenz.
Lieder, F. R., & Schäffer, B. (2024). Reconstructive Social Research Prompting (RSRP). Distributed Interpretation between AI and Researchers in Qualitative Research. Detec.bw – Bundeswehr Universität München. DOI: 10.31235/osf.io/d6e9m