Zwischen Aufklärung und Aufarbeitung. Ein Kommentar zur wissenschaftlichen und institutionellen Verantwortung der Deutschen Gesellschaft für Erziehungswissenschaft (DGfE) bezüglich sexueller Gewalt in pädagogischen Kontexten
Hauptsächlicher Artikelinhalt
Abstract
Abstract
On the one hand, the German Educational Research Association (GERA) is a scientific association for the promotion of educational science and therefore, it is not a place of pedagogical practice in the narrower sense. On the other hand, generational relationships between adults and a social structure nevertheless exist within its framework. In addition, its members are professionally active in pedagogically relevant functions, at least through university teaching, and partly also in non-university educational institutions. Against this background, the commentary takes up the GERA-Autumn-conference from November 2023, “Dealing with sexual and sexualized violence in the German Educational Research Association. Consequences, desiderata and prospects”, as an opportunity to reflect on four points: 1) the relationship between reappraisal and educational science in the GERA; 2) the connection between generation and gender as a neuralgic point for the scientific association and educational science; 3) sex education as a (non-)response to sexual violence; and 4) the impossibility to complete reappraisal and educational science.
-----
Bibliographie: Windheuser, Jeannette: Zwischen Aufklärung und Aufarbeitung. Ein Kommentar zur wissenschaftlichen und institutionellen Verantwortung der Deutschen Gesellschaft für Erziehungswissenschaft (DGfE) bezüglich sexueller Gewalt in pädagogischen Kontexten, Erziehungswissenschaft, 68 (1-2024), S. 91-98. https://doi.org/10.3224/ezw.v35i1.10
-----
Open-Access-Lizenz: Dieser Beitrag ist ab dem 13.06.2024 im Open Access unter der Creative-Commons-Lizenz CC BY 4.0 (Namensnennung 4.0 International) verfügbar. Weitere Informationen zur Lizenz und den Nutzungsbedingungen finden Sie hier.