Wissenschaft als Aufgabe in der Demokratie. Zum Kerncurriculum der Deutschen Gesellschaft für Erziehungswissenschaft (DGfE) 2024

Hauptsächlicher Artikelinhalt

Jeannette Windheuser

Abstract

The Task of Science in Democracy. On the German Educational Research Association’s (GERA) Core Curriculum for Educational Studies 2024

Abstract

In 2024, the GERA published a new curriculum for educational studies and justified the revision with the challenge of countering anti-democratic movements, among other things. Against this backdrop, the article explores the 2024 curriculum’s political and educational implications and its academic concept. It discusses whether the curriculum achieves its goals of enabling education in the medium of science and assuming social and democratic responsibility. The discussion is based on a perspective of the university which, as a social institution, can only realize its mission in democracy by defending its freedom.

-----

Bibliographie: Windheuser, Jeannette: Wissenschaft als Aufgabe in der Demokratie. Zum Kerncurriculum der Deutschen Gesellschaft für Erziehungswissenschaft (DGfE) 2024, Erziehungswissenschaft, 69 (2-2024), S. 53-64. https://doi.org/10.3224/ezw.v35i2.06

-----

Open-Access-Lizenz: Dieser Beitrag ist ab dem 04.12.2024 im Open Access unter der Creative-Commons-Lizenz CC BY 4.0 (Namensnennung 4.0 International) verfügbar. Weitere Informationen zur Lizenz und den Nutzungsbedingungen finden Sie hier.

Artikel-Details

Veröffentlicht: Dezember 2024