Kerncurriculum und Migrationsgesellschaft. Zur Bedeutung von Migration in der Erziehungswissenschaft als Disziplin und in einer professionsorientierten Lehre

Hauptsächlicher Artikelinhalt

Merle Hummrich

Abstract

Core Curriculum for Educational Studies and Migration Society. The Role of Migration in Educational Science as a Discipline and in Profession-Oriented Teaching

Abstract

The relationship between migration and education is integrated into multiple discourses within educational science: the discussion surrounding learners’ “migration background” in performance comparisons; the incorporation of migration knowledge within post-colonial epistemologies; and the conceptualization of racism within the context of anti-feminism. Including this dimension in the core curriculum is innovative as it moves away from a pedagogical framework focused on adaptation and assimilation instead of addressing the educational conditions shaped by a migration society. This approach emphasizes that engaging with post-colonial, anti-racist, and anti-Semitic content is not merely a trend, but a crucial element in a core curriculum aimed at fostering professional development.

-----

Bibliographie: Hummrich, Merle: Kerncurriculum und Migrationsgesellschaft. Zur Bedeutung von Migration in der Erziehungswissenschaft als Disziplin und in einer professionsorientierten Lehre, Erziehungswissenschaft, 69 (2-2024), S. 65-74. https://doi.org/10.3224/ezw.v35i2.07

-----

Open-Access-Lizenz: Dieser Beitrag ist ab dem 04.12.2024 im Open Access unter der Creative-Commons-Lizenz CC BY 4.0 (Namensnennung 4.0 International) verfügbar. Weitere Informationen zur Lizenz und den Nutzungsbedingungen finden Sie hier.

Artikel-Details

Veröffentlicht: Dezember 2024