Autorität der Wissenschaft und Verantwortung der Theoriebildung Zur Relevanz fundierter Auseinandersetzung mit Theorie angesichts postfaktischer Praktiken
Main Article Content
Abstract
Authority of Science and Responsibility of Theory Education. On the Importance of Sound Theoretical Knowledge Considering Post-Truth Practices
Recently, post-truth practices have been on the rise in public discourse, using the authority of science to gain symbolic power. Against this backdrop, I will discuss the relevance of a sound theoretical education for educational scientists. Rooted in a systematic understanding of theories and methodologies, science can fullfill a crucial social responsibility: providing orientation between opinion and knowledge, facts and fakes.
Bibliography: Elven, Julia: Autorität der Wissenschaft und Verantwortung der Theoriebildung. Zur Relevanz fundierter Auseinandersetzung mit Theorie angesichts postfaktischer Praktiken, Erziehungswissenschaft, 71 (2-2025), pp. 44-50.
Article Details
Literature
Amlinger, Carolin/Nachtwey, Oliver (2023): Gekränkte Freiheit: Aspekte des libertären Autoritarismus. Berlin: Suhrkamp.
Bogner, Alexander (2023): Die Epistemisierung des Politischen: Wie die Macht des Wissens die Demokratie gefährdet. 4. Aufl. Ditzingen: Reclam.
Burzan, Nicole (2019): Über eine multiparadigmatische Soziologie. In: Komplexe Dynamiken globaler und lokaler Entwicklungen. Verhandlungen des 39. Kongresses der DGS, Göttingen 2018. https://publikationen.soziologie.de/index.php/kongressband_2018/article/view/1200 [Zugriff: 13. August 2025].
Garz, Detlef (2012): Zum Stand interpretativer Forschung in den Erziehungswissenschaften – Standorte und Perspektiven. In: Ackermann, Friedhelm/Ley, Thomas/Machold, Claudia/Schrödter, Mark (Hrsg.): Qualitatives Forschen in der Erziehungswissenschaft. Wiesbaden: VS, S. 27–45.
Gieryn, Thomas F. (1983): Boundary-Work and the Demarcation of Science from Non-Science: Strains and Interests in Professional Ideologies of Scientists. In: American Sociological Review 48, 6, S. 781–795.
Gordin, Michael D. (2022): Am Rande: Wo Wissenschaft auf Pseudowissenschaft trifft. Konstanz: Konstanz University Press. https://doi.org/10.5771/9783835397477.
Guimont, Edward (2025): American Flat Earth Belief. In: Ritter, Luke (Hrsg.): American Conspiracism: An Interdisciplinary Exploration. London: Taylor & Francis, S. 274–290.
Gutmann, Thomas (2021): Freiheit der Wissenschaft, Freiheit der Meinung. In: Özmen, Elif (Hrsg.): Wissenschaftsfreiheit im Konflikt. Berlin: J. B. Metzler, S. 1–9.
Hirschauer, Stefan (2008): Die Empiriegeladenheit von Theorien und der Erfindungsreichtum der Praxis. In: Kalthoff, Herbert/Hirschauer, Stefan/Lindemann, Gesa (Hrsg.): Theoretische Empirie. Frankfurt/M.: Suhrkamp, S. 165–187.
Höhne, Thomas (2003): Pädagogik der Wissensgesellschaft. Bielefeld: transcript.
Keiner, Edwin (2015): Pädagogik, Erziehungswissenschaft, Bildungswissenschaft, Empirische Bildungsforschung. Begriffe und funktionale Kontexte. In: Glaser, Edith/Keiner, Edwin (Hrsg.): Unscharfe Grenzen – eine Disziplin im Dialog: Pädagogik, Erziehungswissenschaft, Bildungswissenschaft, Empirische Bildungsforschung. Bad Heilbrunn: Klinkhardt, S. 13–34.
Kneer, Georg/Schroer, Markus (2009): Soziologie als multiparadigmatische Wissenschaft. Eine Einleitung. In: Kneer, Georg/Schroer, Markus (Hrsg.): Handbuch soziologische Theorien. Wiesbaden: Springer VS, S. 7–18.
Krasmann, Susanne (2019): Secrecy and the Force of Truth: Countering Post-Truth Regimes. In: Cultural Studies 33, 4, S. 690–710.
Kumkar, Nils C. (2022): Alternative Fakten: Zur Praxis der kommunikativen Erkenntnisverweigerung. Berlin: Suhrkamp.
Luhmann, Niklas (1987): Codierung und Programmierung. In: Soziologische Aufklärung 4. Wiesbaden: VS, S. 182–201.
Oreskes, Naomi/Conway, Erik M. (2012): Merchants of Doubt: How a Handful of Scientists Obscured the Truth on Issues from Tobacco Smoke to Global Warming. London: Bloomsbury.
Özmen, Elif (2021): Einleitung: Wissenschaftsfreiheit im Konflikt. In: Özmen, Elif (Hrsg.): Wissenschaftsfreiheit im Konflikt: Grundlagen, Herausforderungen und Grenzen. Berlin: J. B. Metzler, S. V–XI.
Peters, Michael A. (2017): Education in a Post-Truth World. In: Educational Philosophy and Theory 49, 6, S. 563–566.
Schäffer, Burkhard/Dörner, Olaf (2012): Zum Verhältnis von Gegenstands- und Grundlagentheorien zu Methodologien und Methoden in der Erwachsenen- und Weiterbildungsforschung. In: Schäffer, Burkhard/Dörner, Olaf (Hrsg.): Handbuch Qualitative Erwachsenen- und Weiterbildungsforschung. Opladen, Berlin, Toronto: Barbara Budrich, S. 11–22.
Strohschneider, Peter (2020): Zumutungen: Wissenschaft in Zeiten von Populismus, Moralisierung und Szientokratie. Hamburg: Kursbuch Edition.
Tenorth, Heinz-Elmar (2019): „Unscharfe Grenzen“ – eindeutige Markierungen: Über den Nutzen von Beobachtung der Erziehungswissenschaft. In: Stadler-Altmann, Ulrike/Gross, Barbara (Hrsg.): Beyond erziehungswissenschaftlicher Grenzen: Diskurse zu Entgrenzungen der Disziplin. Opladen, Berlin, Toronto: Barbara Budrich, S. 21–38.