The Merge Cube as a Learning Tool in Vocational Education for Food Retail Specialists

Main Article Content

Arthur Szodrzynski, Michael Martin

Abstract

This article examines the possibilities of using the Merge Cube as an augmented reality tool in the vocational training of specialist salespeople in the food trade. It explains how a step-by-step guide on hand washing created for the Merge Cube can be incorporated into lessons in as a motivational element.
Keywords: Augmented Reality, Merge Cube, vocational training, nutrition and home economics,
digital teaching methods


Bibliography: Szodrzynski, Arthur/Martin, Michael: Der Merge Cube als Lernwerkzeug im berufsbildenden Unterricht in der Ausbildung zum Fachverkäufer/zur Fachverkäuferin im Lebensmittelhandwerk, HiBiFo – Haushalt in Bildung & Forschung, 3-2025, pp. 31-44.

Article Details

Published: September 2025
Open Access from: 2027-09-22
Open Access License: CC BY 4.0

Literature

Azuma, R. T. (1997). A survey of augmented reality. Presence: Teleoperators an Virtual Environments, 6(4), 355–385. https://doi.org/10.1162/pres.1997.6.4.355

Bacca, J., Baldiris, S., Fabregat, R., Graf, S. & Kinshuk (2014). Augmented reality trends in education: A systematic review of research and applications. Educational Technology & Society, 17(4), 133–149. https://www.jstor.org/stable/jeductechsoci.17.4.133

Delightex GmbH (o.J.). What’s in Delightex? A glimpse of the key features available to create with. https://www.cospaces.io/key-features

Dunleavy, M., Dede, C. & Mitchell, R. (2009). Affordances and limitations of immersive participatory augmented reality simulations for teaching and learning. https://www.researchgate.net/publication/225781499_Affordances_and_Limitations_of_Immersive_Participatory_Augmented_Reality_Simulations_for_Teaching_and_Learning

KMK – Kultusministerkonferenz (Hrsg.). (2006). Rahmenlehrplan für den Ausbildungsberuf Fachverkäufer im Lebensmittelhandwerk/ Fachverkäuferin im Lebensmittelhandwerk. https://www.kmk.org/fileadmin/pdf/Bildung/BeruflicheBildung/rlp/FVLebensmittel.pdf

KMK – Kultusministerkonferenz (Hrsg.). (2016). Bildung in der digitalen Welt: Strategie der Kultusministerkonferenz. https://www.kmk.org/fileadmin/Dateien/veroeffentlichungen_beschluesse/2016/2016_12_08-Bildung-in-der-digitalen-Welt.pdf

KMK – Kultusministerkonferenz (Hrsg.). (2024). Rahmenvereinbarung über die Berufsschule (Beschluss vom 12.03.2015 in der Fassung vom 21.03.2024). https://www.kmk.org/fileadmin/veroeffentlichungen_beschluesse/2015/2015_03_12-RV-Berufsschule.pdf

Materna, D., Söffgen, Y. & Wuttke, L. (2019). Einsatz digitaler Medien für Menschen mit Lernschwierigkeiten in hauswirtschaftlichen Ausbildungsberufen: Ansätze und Ziele im Projekt LernBAR. BWP, 48(3), 53–54. https://www.bwp-zeitschrift.de/dienst/publikationen/de/10056

Mehler-Bicher, A. & Steiger, L. (2022). Augmented Reality – Theorie und Praxis. De Gruyter. https://doi.org/10.1515/9783110756500

Merge Labs Inc. (o.J.a). Merge Cube. https://mergeedu.com/cube

Merge Labs Inc. (o.J.b). Free vs. paid content in Merge EDU. https://mergeedu.com/cube

Microsoft (o.J.). Was ist Mixed Reality? Microsoft Learn. https://learn.microsoft.com/en-us/windows/mixed-reality/discover/mixed-reality

Milgram, P., Takemura, H., Utsumi, A. & Kishino, F. (1994). Augmented reality: A class of displays on the reality-virtuality continuum. Proceedings of SPIE: Vol. 2351. Telemanipulator and telepresence technologies, 282–292. SPIE. https://doi.org/10.1117/12.197321

NLQ – Niedersächsisches Landesinstitut für schulische Qualitätsentwicklung. (o. J.). Vollständige Handlung. https://schucu-bbs.nline.nibis.de/nibis.php?menid=171

Schart, D. & Tschanz, N. (2018). Augmented und Mixed Reality: Für Marketing, Medien und Public Relations. UVK-Verlagsgesellschaft. https://doi.org/10.24053/9783739803845

Stiftung Gesundheitswissen (2019). Händewaschen senkt Ansteckungsgefahr: 5 Tipps. https://www.stiftung-gesundheitswissen.de/gesundes-leben/kompetenzgesundheit/haendewaschen-senkt-ansteckungsgefahr-5-tipps

Technische Universität Dortmund (2024a). LernBAR – Lernen auf Basis von Augmented Reality. Das Projekt. http://lernbar.fk13.tu-dortmund.de

Technische Universität Dortmund (2024b). Hauswirtschaft goes digital – Mit Lern-BAR neue Perspektiven schaffen. Das Lernangebot. https://lernbar.fk13.tu-dortmund.de/index.php/lernangebot/

Technische Universität Dortmund (2024c). Hauswirtschaft goes digital – Mit Lern-BAR neue Perspektiven schaffen. https://lernbar.fk13.tu-dortmund.de/wp-content/uploads/2021/06/062021_Praesentation_LernBAR_Abschlusstagung_Webseite-1.pdf

Voštinár, P. & Ferianc, P. (2023). Merge Cube as a new teaching tool for augmented reality. 2023 21st International Conference on Emerging eLearning Technologies and Applications (ICETA), 80909–80913. https://doi.org/10.1109/ACCESS.2023.3301399

Read More