The Merge Cube as a Learning Tool in Vocational Education for Food Retail Specialists
Main Article Content
Abstract
This article examines the possibilities of using the Merge Cube as an augmented reality tool in the vocational training of specialist salespeople in the food trade. It explains how a step-by-step guide on hand washing created for the Merge Cube can be incorporated into lessons in as a motivational element.
Keywords: Augmented Reality, Merge Cube, vocational training, nutrition and home economics,
digital teaching methods
Bibliography: Szodrzynski, Arthur/Martin, Michael: Der Merge Cube als Lernwerkzeug im berufsbildenden Unterricht in der Ausbildung zum Fachverkäufer/zur Fachverkäuferin im Lebensmittelhandwerk, HiBiFo – Haushalt in Bildung & Forschung, 3-2025, pp. 31-44.
Article Details
Literature
Azuma, R. T. (1997). A survey of augmented reality. Presence: Teleoperators an Virtual Environments, 6(4), 355–385. https://doi.org/10.1162/pres.1997.6.4.355
Bacca, J., Baldiris, S., Fabregat, R., Graf, S. & Kinshuk (2014). Augmented reality trends in education: A systematic review of research and applications. Educational Technology & Society, 17(4), 133–149. https://www.jstor.org/stable/jeductechsoci.17.4.133
Delightex GmbH (o.J.). What’s in Delightex? A glimpse of the key features available to create with. https://www.cospaces.io/key-features
Dunleavy, M., Dede, C. & Mitchell, R. (2009). Affordances and limitations of immersive participatory augmented reality simulations for teaching and learning. https://www.researchgate.net/publication/225781499_Affordances_and_Limitations_of_Immersive_Participatory_Augmented_Reality_Simulations_for_Teaching_and_Learning
KMK – Kultusministerkonferenz (Hrsg.). (2006). Rahmenlehrplan für den Ausbildungsberuf Fachverkäufer im Lebensmittelhandwerk/ Fachverkäuferin im Lebensmittelhandwerk. https://www.kmk.org/fileadmin/pdf/Bildung/BeruflicheBildung/rlp/FVLebensmittel.pdf
KMK – Kultusministerkonferenz (Hrsg.). (2016). Bildung in der digitalen Welt: Strategie der Kultusministerkonferenz. https://www.kmk.org/fileadmin/Dateien/veroeffentlichungen_beschluesse/2016/2016_12_08-Bildung-in-der-digitalen-Welt.pdf
KMK – Kultusministerkonferenz (Hrsg.). (2024). Rahmenvereinbarung über die Berufsschule (Beschluss vom 12.03.2015 in der Fassung vom 21.03.2024). https://www.kmk.org/fileadmin/veroeffentlichungen_beschluesse/2015/2015_03_12-RV-Berufsschule.pdf
Materna, D., Söffgen, Y. & Wuttke, L. (2019). Einsatz digitaler Medien für Menschen mit Lernschwierigkeiten in hauswirtschaftlichen Ausbildungsberufen: Ansätze und Ziele im Projekt LernBAR. BWP, 48(3), 53–54. https://www.bwp-zeitschrift.de/dienst/publikationen/de/10056
Mehler-Bicher, A. & Steiger, L. (2022). Augmented Reality – Theorie und Praxis. De Gruyter. https://doi.org/10.1515/9783110756500
Merge Labs Inc. (o.J.a). Merge Cube. https://mergeedu.com/cube
Merge Labs Inc. (o.J.b). Free vs. paid content in Merge EDU. https://mergeedu.com/cube
Microsoft (o.J.). Was ist Mixed Reality? Microsoft Learn. https://learn.microsoft.com/en-us/windows/mixed-reality/discover/mixed-reality
Milgram, P., Takemura, H., Utsumi, A. & Kishino, F. (1994). Augmented reality: A class of displays on the reality-virtuality continuum. Proceedings of SPIE: Vol. 2351. Telemanipulator and telepresence technologies, 282–292. SPIE. https://doi.org/10.1117/12.197321
NLQ – Niedersächsisches Landesinstitut für schulische Qualitätsentwicklung. (o. J.). Vollständige Handlung. https://schucu-bbs.nline.nibis.de/nibis.php?menid=171
Schart, D. & Tschanz, N. (2018). Augmented und Mixed Reality: Für Marketing, Medien und Public Relations. UVK-Verlagsgesellschaft. https://doi.org/10.24053/9783739803845
Stiftung Gesundheitswissen (2019). Händewaschen senkt Ansteckungsgefahr: 5 Tipps. https://www.stiftung-gesundheitswissen.de/gesundes-leben/kompetenzgesundheit/haendewaschen-senkt-ansteckungsgefahr-5-tipps
Technische Universität Dortmund (2024a). LernBAR – Lernen auf Basis von Augmented Reality. Das Projekt. http://lernbar.fk13.tu-dortmund.de
Technische Universität Dortmund (2024b). Hauswirtschaft goes digital – Mit Lern-BAR neue Perspektiven schaffen. Das Lernangebot. https://lernbar.fk13.tu-dortmund.de/index.php/lernangebot/
Technische Universität Dortmund (2024c). Hauswirtschaft goes digital – Mit Lern-BAR neue Perspektiven schaffen. https://lernbar.fk13.tu-dortmund.de/wp-content/uploads/2021/06/062021_Praesentation_LernBAR_Abschlusstagung_Webseite-1.pdf
Voštinár, P. & Ferianc, P. (2023). Merge Cube as a new teaching tool for augmented reality. 2023 21st International Conference on Emerging eLearning Technologies and Applications (ICETA), 80909–80913. https://doi.org/10.1109/ACCESS.2023.3301399