Self-reliant in everyday life: The SALSA learning model for the systematic promotion of life skills

Main Article Content

Christa Luginbühl, Monika Luginbühl

Abstract

The SALSA learning model shows how learning sequences can be systematically planned and how everyday topics such as household, finances or digital media can be used as a pedagogical and didactic resource. Learning success is supported by specific learning approaches, tools and competence-orientated work. The SALSA learning model offers an orientation framework and a common language for interdisciplinary cooperation.
Keywords: Fostering of life skills, learning model, competence levels, learning approaches, sequencing


Bibliography: Luginbühl, Christa/Luginbühl, Monika: Eigenständig im Alltag unterwegs: Mit dem SALSA-Lernmodell zur systematischen Förderung von Alltagskompetenzen, HiBiFo – Haushalt in Bildung & Forschung, 3-2025, pp. 3-18.

Article Details

Published: September 2025
Open Access from: 2027-09-22
Open Access License: CC BY 4.0

Literature

Bader, R. (2003). Lernfelder konstruieren – Lernsituationen entwickeln. Eine Handreichung zur Erarbeitung didaktischer Jahresplanungen für die Berufsschulen. Die Berufsbildende Schule, 55, 210–217.

Berg, I. K. (1994). Family based services: A solution‑focused approach. W. W. Norton & Company.

Bloom, B. S., Englehart, M. D., Furst, E. J., Hill, W. H. & Krathwohl, D. R. (1956). Taxonomy of educational objectives: The classification of educational goals. Handbook I: The cognitive domain. David McKay.

D-EDK – Deutschschweizer Erziehungsdirektoren-Konferenz (2016). Lehrplan 21. https://v-ef.lehrplan.ch/index.php?code=e|100|1

De Shazer, S. (1985). Keys to solution in brief therapy. W. W. Norton & Company.

Flammer, A. (2017). Entwicklungstheorien. Psychologische Theorien der menschlichen Entwicklung. Hofgrefe AG. https://doi.org/10.1024/85810-000

Gerrig, R. J. & Zimbardo, P. G. (2018). Psychologie. Pearson.

Luginbühl, C & Luginbühl, M. (2022). Eigenständig im Alltag unterwegs: Alltagskompetenzen in sozialen Einrichtungen kreativ fördern. hep.

Piaget, J. & Inhelder, B. (1975). Die Psychologie des Kindes. dtv.

Thiersch, H. (2017). Das Konzept Lebensweltorientierte Soziale Arbeit, für meine Enkel skizziert. https://www.hans-thiersch.de/lib/exe/fetch.php?media=elementare_einfuehrung_lwo_2019.pdf

WHO – World Health Organization (Hrsg.). (2001). International classification of functioning, disability and health (ICF). https://www.who.int/standards/classifications/international-classification-of-functioning-disability-and-health

WHO – World Health Organization (Hrsg.). (2020). WHO life skills education school handbook. https://iris.who.int/bitstream/handle/10665/331948/9789240004849-eng.pdf

Read More