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Young Poles About Young Germans – Similarities and Differences. Evolution of the „stereotype“ based on a young generation sample from a cross-cultural borderland area in Głogówek in the Opole region

Urszula Swadźba

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Abstract


Abstract

This article attempts to show the picture young generation Poles from the cultural boundary have of young generation Germans. It is based on empirical research conducted three times on the youth in Głogówek in the Opole region (vgl. 1988, 1995 and 2005). However, the conclusions concern the entire social-cultural boundary encompassing the area of Opole and Upper Silesia. Section 1 presents the historical conditions of how the image of Germans in Poland has evolved. Section 2 presents the opinions the young generation have of Germans. Section 3 describes the methodological basis of the research. The theoretical concept of the picture presented in Section 4 will serve as a basis for presentation of the empirical research. Quantitative and qualitative analyses showed that in the three examined periods of time the image of Germans has been evolving and become more and more positive. During the period of real socialism the image concentrated on material values, in the early 1990s on lifestyle, and at the beginning of the 21st century on consumer values.

Keywords: Youth in Poland and Germany, identity, stereotype

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Junge Polen über junge Deutsche. Evolution des Stereotyps am Beispiel der jungen Generation im kulturellen Grenzland in Oberglogau in Oberschlesien im Oppelner Land

Zusammenfassung

Der Beitrag bildet einen Versuch das Stereotyp der jungen Deutschen darzustellen, das die im kulturellen Grenzland lebende junge Generation der Polen hat. Dafür wurden 1988, 1995 und 2005 Jugendliche in Oberglogau im Oppelner Land empirisch untersucht. Im Rahmen der folgenden Ausführungen werden in Kapitel 2 die historischen Bedingungen der Gestaltung des Stereotyps eines Deutschen in Polen geschildert. Abschnitt 3 enthält die Meinungen über die junge deutsche Generation. Punkt 4 stellt die methodologische Vorgehensweise vor. Die hier erläuterte theoretische Konzeption des Stereotyps dient der Vorstellung der empirischen Forschungen (vgl. Kapitel 5). Die quantitative und qualitative Untersuchung zeigte, dass sich in den drei Zeitabschnitten das Stereotyp der Deutschen in eine immer mehr positive Richtung entwickelte. In der Zeit des realen Sozialismus konzentrierte es sich auf die materiellen Werte, Anfang der Neunzigerjahre trat der Lebensstil in den Vordergrund, Anfang des 21. Jahrhunderts die Konsumption.

Schlagwörter: Jugend in Polen und Deutschland, Identität, Stereotypen


Literaturhinweise