Vorreiterin für das Verständnis der Indischen Philosophie abseits eurozentristischer Deutungen? Die jüdische Indologin Betty Heimann (1888–1961) und die Anthropogeographie
Main Article Content
Abstract
A pioneer on the road to understanding Indian philosophy beyond Eurocentric interpretations? The Jewish Indologist Betty Heimann (1888–1961) and anthropogeography
This article focuses on the Jewish Indologist Betty Heimann and her scientific method, which she herself described as an “anthropogeographical” point of view. This is preceded by a discussion of Eurocentric interpretations at the time, a biographical sketch and a reconstruction of her academic career. I draw on Heimann‘s publications as my source. Reviews and expert opinions also provide a basis for assessing her role and influence in the context of Indology. The development of anthropogeography is also presented. The adaptation of anthropogeography in Indology has not yet been researched. Despite experiencing discrimination due to her gender and religion, she was the first woman to pursue an academic career in the 1920s at the University of Halle-Wittenberg and subsequently at the University of London and the University of Colombo, Sri Lanka.
Keywords: Indian philosophy, human geography, Eurocentrism, anti-Semitism, intersectionality, history of science
Bibliographie: Lechler, Maike: Vorreiterin für das Verständnis der Indischen Philosophie abseits eurozentristischer Deutungen? Die jüdische Indologin Betty Heimann (1888–1961) und die Anthropogeographie, GENDER – Zeitschrift für Geschlecht, Kultur und Gesellschaft, 2-2025, S. 55-70.
Article Details
Literature
Bachmann-Medick, Doris (2008). Kulturanthropologie. In Ansgar Nünning & Vera Nünning (Hrsg.), Einführung in die Kulturwissenschaften: Theoretische Grundlagen – Ansätze – Perspektiven (S. 86–107). Stuttgart: J. B. Metzler. https://doi.org/10.1007/978-3-476-05057-1_5
Bedekar, Dinkar Keshav (1948). The Revelatory Character of Hindu Epistemology. Annals of the Bhandarkar Oriental Research Institute, 29(1/4), 64–84.
Beinorius, Audrius (2006). Imagining Otherness: Postcolonial Perspective to Indian Religious Culture. Vilnius: Kronta.
Berenguer, Elizabeth; Jewel, Lucy & McMurtry-Chubb, Teri A. (2023). Critical and Comparative Rhetoric: Unmasking Privilege and Power in Law and Legal Advocacy to Achieve Truth, Justice, and Equity. Bristol: Bristol University Press. https://doi.org/10.1332/policypress/9781529226010.001.0001
Bergunder, Michael (2012). Indischer Swami und deutscher Professor: ‚Religionʻ jenseits des Eurozentrismus. In Michael Stausberg (Hrsg.), Religionswissenschaft (S. 95–107). Berlin,
Boston: De Gruyter. https://doi.org/10.1515/9783110258936
Böhm, Andrea (2018 [2017]). Das Ende der westlichen Weltordnung. Bonn, München: Pantheon Verlag.
Cloke, Paul; Crang, Philip & Goodwin, Mark (Hrsg.). (2014). Introducing Human Geographies (3. Aufl.). Oxon, New York: Routledge. https://doi.org/10.4324/9780203784495
Eberle, Henrik (2002). Die Martin-Luther-Universität in der Zeit des Nationalsozialismus 1933–1945. Halle/Saale: Mitteldeutscher Verlag.
Eck, Diana L. (2012). India: A Sacred Geography. New York: Three Rivers Press.
Fischer-Tiné, Harald (2022). Kolonialismus zwischen Modernisierung und Traditionalisierung: Die britische Herrschaft in Indien. In Bundeszentrale für politische Bildung (Hrsg.), Indische
Unabhängigkeit (S. 4–11). Bonn: BpB.
Freidenreich, Harriet Pass (2002). Female, Jewish and Educated: The Lives of Central European University Women. Indiana: Indiana University Press.
Freytag, Tim; Gebhardt, Hans; Gerhard, Ulrike & Wastl-Walter, Doris (2016). Humangeographie kompakt. Berlin, Heidelberg: Springer Verlag. https://doi.org/10.1007/978-3-662-44837-3
Frick, Karl R. H. (1978). Licht und Finsternis: Gnostisch-theosophische und freimaurerisch-okkulte Geheimgesellschaften bis an die Wende zum 20. Jahrhundert. Wege in die Gegenwart. Graz: Akademische Druck- und Verlagsanstalt.
Gieler, Wolfgang (2023). Reguliertes Chaos: (Re-)Konstruktionen zum westlichen Ethnozentrismus. Ein Essay. Bonn, Frankfurt/Main: Druck- und Verlagshaus Zarbock GmbH.
Heimann, Betty (1924). Die Lehre der Upanishaden als Grundlage der späteren indischen Systeme. Zeitschrift für Buddhismus, V, 143–156. Zugriff am 10. April 2025 unter https://archive.org/details/zeitschriftfueddhismusundverwandtegebiete192324/page/n145/mode/2up.
Heimann, Betty (1930). Studien zur Eigenart Indischen Denkens. Tübingen: Verlag von J. C. B. Mohr (Paul Siebeck).
Heimann, Betty (1931). Paul Deussen und die heutige Indologie. In Hans Zint (Hrsg.), Achtzehntes Jahrbuch der Schopenhauer-Gesellschaft (S. 246–254). Heidelberg: Carl Winters
Universitätsbuchhandlung.
Heimann, Betty (1937). Indian and Western Philosophy. A Study in Contrasts. London: George Allen & Unwin Lt. Zugriff am 10. April 2025 unter https://archive.org/details/in.ernet.
dli.2015.206127/page/n11/mode/2up.
Heimann, Betty (1957). Contrasts in Fundamental Postulates: Monotheism or Henotheism? Miracles or Laws of Nature? History or Mythology? In Anant Sadashiv Altekar (Hrsg.), Felicitation Volume presented to Professor Sripad Krishna Belvalkar (S. 119–227). Banaras: Motilal Banarsidass.
Heimann, Betty (1964). Facets of Indian Thought. Liverpool, London, Prescot: George Allen & Unwin Lt.
Heineberg, Heinz (2007). Einführung in die Anthropogeographie/Humangeographie (3. Aufl.). Paderborn: Verlag Ferdinand Schöningh. https://doi.org/10.36198/9783838524450
Honold, Alexander & Scherpe, Klaus R. (Hrsg.). (2004). Mit Deutschland um die Welt. Eine Kulturgeschichte des Fremden in der Kolonialzeit. Mit 149 Abbildungen. Stuttgart: J. B. Metzler. https://doi.org/10.1007/978-3-476-02955-3
Kachru, Yamuna (1997). Cultural Meaning and Contrastive Rhetoric in English Education. World Englishes, 16(3), 337–350. https://doi.org/10.1111/1467-971X.00068
King, Richard (2011). Imagining Religions in India: Colonialism and the Mapping of South Asian History and Culture. In Markus Dressler & Arvind-P. S. Mandair (Hrsg.), Secularism and Religion-Making (S. 37–61). New York: Oxford University Press.
Knorr Cetina, Karin (1999). Epistemic Culture: How the Sciences Make Knowledge. Cambridge, London: Harvard University Press. https://doi.org/10.4159/9780674039681
Lechler, Maike (2015). Rückblickend nach Vorn. Frauenstudium in Halle. Damals und heute. Halle/Saale: Gleichstellungsbüro der Martin-Luther-Universität Halle-Wittenberg.
Lechler, Maike (2018). Betty Heimann (1888–1961). The Founding Professor of Sanskrit and Indian Philosophy at the University of Ceylon: A Critical Survey of Her Biography and Career in Germany. In Faculty of Arts, University of Peradeniya (Hrsg.), Proceedings of the International Conference on the Humanities and the Social Sciences (S. 5–8). Peradeniya: Sanduni Offset Printers.
Levinson, Bernard M. & Ericksen, Robert P. (Hrsg.). (2022). The Betrayal of the Humanities: The University during the Third Reich. Indiana: Indiana University Press. https://doi.org/10.2307/j.ctv2gjx1bm
Lubelsky, Isaac (2012). Celestial India: Madame Blavatsky and the Birth of Indian Nationalism. Sheffield: Equinox Publishing Ltd. https://doi.org/10.1558/isbn.9781781790328
Mac Sweeney, Naoíse (2023). Der Westen: Die neue Geschichte einer alten Idee. Berlin: Propyläen. Mandair, Arvind-P. S. & Dressler, Markus (2011). Introduction: Modernity, Religion-Making, and the Postsecular. In Markus Dressler & Arvind-P. S. Mandair (Hrsg.), Secularism and Religion-Making (S. 3–36). New York: Oxford University Press.
Marchand, Suzanne L. (2022). The “Orient” and “Us”: Making Ancient Oriental Studies Relevant during the Nazi Regime. In Bernard M. Levinson & Robert P. Ericksen (Hrsg.), The Betrayal of the Humanities: The University during the Third Reich (S. 64–113). Indiana: Indiana University Press. https://doi.org/10.2307/j.ctv2gjx1bm.9
Norton, William & Walton-Roberts, Margaret (2014). Cultural Geography: Environments, Landscapes, Identities, Inequalities. Oxford: Oxford University Press.
Prokoph, Werner (1985). Der Lehrkörper der Universität Halle-Wittenberg zwischen 1917 und 1945: Beitrag zur Universitätsgeschichte und Soziologie der bürgerlichen wissenschaftlichen Intelligenz. Halle/Saale: Abt. Wissenschaftspublizistik der Martin-Luther-Universität Halle-Wittenberg.
Said, Edward W. (1978). Orientalism. London: Routledge and Kegan Paul.
Sadovski, Velizar (2009). On Horses and Chariots in Ancient Indian and Iranian Personal Names. In Bert G. Fragner, Ralph Kauz, Roderich Ptak & Angela Schottenhammer (Hrsg.), Horses in
Asia: History, Trade and Culture (S. 111–127). Wien: Verlag der Österreichischen Akademie der Wissenschaften. https://doi.org/10.2307/j.ctvmd83w6.17
Sardar, Ziauddin (1999). Orientalism. Philadelphia, Buckingham: Open University Press.
Schami, Rafik (2021). Gegen die Gleichgültigkeit. Essay. Berlin, Tübingen: Schiler & Mücke.
Schenk, Günter (2018). Betty Heimanns Analysen zur indischen Kategorienlehre. In Regina Meÿer (Hrsg.), Vorträge über Bildung, Humanismus und Interdisziplinarität (S. 205–223).
Halle/Saale: Medienwerker Halle GbR.
Schenk, Günter & Meÿer, Regina (2006). Humanismus. Sprache. Kultur: Philosophische Konzepte, Betty Heimann, Walther Kranz, Julius Stenzel und Rudolf Unger. Halle/Saale: Schenk
Verlag.
Schenk, Winfried & Schliephake, Konrad (Hrsg.). (2005). Allgemeine Anthropogeographie. Gotha, Stuttgart: Klett-Perthes Verlag.
Scholtz, Gunter (1991). Zwischen Wissenschaftsanspruch und Orientierungsbedürfnis: Zu Grundlage und Wandel der Geisteswissenschaften. Frankfurt/Main: Suhrkamp Taschenbuch Verlag.
Steinmetzler, Johannes (1956). Die Anthropogeographie Friedrich Ratzels und ihre ideengeschichtlichen Wurzeln. Mit 4 Abbildungen auf Kunstdrucktafeln. Bonn: Selbstverlag des Geographischen Instituts der Universität Bonn.
Stolze, Elke (1995). Betty Heimann, 1888–1961. In Courage e.V. Halle (Hrsg.), Frauenleben. Frauenalltag. Gestern und heute: Hallenserinnen. Biografische Skizzen II (S. 5–8). Langenbogen:
Druckerei Schäfer.
Tingley, Katherine (2000). Helena Petrowna Blavatsky. Ein Genius verändert die Welt (2. Aufl.). Hannover: Die Theosophische Gesellschaft Point Loma – Covina.
Ulbricht, Justus H. (2008). Wer die Mitte sucht, muss über die Ränder sprechen. Skeptische Fragen nach dem Kern europäischer Identität. In Katrin Pöge-Alder & Christel Köhle-Hezinger (Hrsg.), Europas Mitte – Mitte Europas. Europa als kulturelle Konstruktion (S. 56–75). Jena: Collegium Europaeum Jenense.
Voigt, Johannes H. & Kreisel, Gerd (2003). An Indiens Tempelstätten: Fotoimpressionen der Indologin Betty Heimann. Stuttgart: Linden-Museum Stuttgart.
Wendt, Reinhard (2007). Vom Kolonialismus zur Globalisierung. Europa und die Welt seit 1500. Paderborn: Verlag Ferdinand Schöningh GmbH.
Wolfradt, Uwe (2013). Betty Heimann. In Friedemann Stengel (Hrsg.), Ausgeschlossen: Zum Gedenken an die 1933–1945 entlassenen Hochschullehrer der Martin-Luther-Universität Halle-Wittenberg (S. 161–167). Halle/Saale: Universitätsverlag Halle-Wittenberg.
Zimmer, Heinrich (1973). Yoga und Buddhismus: Indische Sphären. Frankfurt/Main: Insel Verlag.