Explorative Studie zum Stellenwert und zur thematischen Verortung der Verbraucherbildung in der Lehramtsausbildung der Sekundarstufe I

Main Article Content

Emma Lokies, Renán A. Oliva Guzmán, Anja Bonfig, Petra Lührmann

Abstract

Importance and thematic positioning of consumer education in the teacher education at lower secondary level
The research analyses the importance of consumer education in teacher training at lower secondary level. A survey of trainee teachers shows that how consumer education is addressed at the university is perceived differently depending on the subject being studied. Despite the acknowledged relevance, the participants hardly feel able to implement the guiding perspective of consumer education in schools.
Keywords: consumer education, teacher education, lower secondary level


Leseprobe


Bibliographie: Lokies, Emma/Oliva Guzmán, Renán A./Bonfig, Anja/Lührmann, Petra: Explorative Studie zum Stellenwert und zur thematischen Verortung der Verbraucherbildung in der Lehramtsausbildung der Sekundarstufe I, HiBiFo – Haushalt in Bildung & Forschung, 2-2025, S. 97-104.

Article Details

Published: June 2025
Open Access from: 2027-06-18
Open Access License: CC BY 4.0

Literature

Bala, C., Buddensiek, M., Maier, P. & Schuldzinski, W. (2019). Einleitung: Verbraucherbildung. In C. Bala, M. Buddensiek, P. Maier & W. Schuldzinski (Hrsg.), Verbraucherbildung: Ein weiter Weg zum mündigen Verbraucher (1. Auflage, Beiträge zur Verbraucherforschung, 10, S. 7–17). Verbraucherzentrale NRW.

Bauer, A.-K., Müller, H. & Bartsch, S. (2017). Verbraucherbildung im Bildungsplan 2016. HiBiFo – Haushalt in Bildung & Forschung, 6(2), 91–94. https://doi.org/10.3224/hibifo.v6i2.08

Heiduk, N. (2019). Verbraucherbildung im und für Wandel? Normative, konzeptionelle und curriculare Transformationen im Spiegel konsumgesellschaftlicher Entwicklungen. In R. Hübner & B. Schmon (Hrsg.), Das transformative Potenzial von Konsum (S. 105–118). Springer Fachmedien Wiesbaden.

Kultusministerkonferenz (KMK). (2013). Verbraucherbildung an Schulen: Beschluss der Kultusministerkonferenz vom 12.09.2013.

Ministerium für Kultus, Jugend und Sport Baden-Württemberg (KM). (o. D.). Bildungsplan 2016. Abgerufen von https://www.bildungsplaene-bw.de/

Oliva Guzmán, R., Schneider, K., Häußler, A. & Lührmann, P. (2023). Konsum in der Digitalität: Herausforderungen und Potentiale für die Ernährungs- und Verbraucherbildung im Sachunterricht. HiBiFo – Haushalt in Bildung & Forschung, 12(2), 68–85. https://doi.org/10.3224/hibifo.v12i2.06

Schlegel-Matthies, K. (2019). Verbraucherbildung als Bildung für Lebensführung. In C. Bala, M. Buddensiek, P. Maier, & W. Schuldzinski (Hrsg.), Verbraucherbildung: Ein weiter Weg zum mündigen Verbraucher (Beiträge zur Verbraucherforschung, 10, S. 41–60). Verbraucherzentrale NRW. https://doi.org/10.15501/978-3-86336-924-8_3

Read More