(Spät-)Folgen der Strukturprobleme in den Kitas – Kitaschließungen und ihre Auswirkung auf Kinder

Main Article Content

Franz Neuberger, Mariana Grgic, Johannes Wieschke, Susanne Kuger

Abstract

Past and Present Daycare Closures and Child Well-being: From Pandemic Disruptions to Current Challenges
Our article examines the effects of early education and care (ECEC) centre closures during the COVID-19 pandemic on different dimensions of children’s quality of life from a longitudinal perspective. Additionally, we analyze the short-term effects of current ECEC centre closures. Information about pandemic-era closures comes from the KiTa registry and federal state access rules, while data on current closures comes from the latest wave of the DJI Childcare Study (KiBS). The combination of these data sources enables a large-scale investigation of both the potential short-term effects of current closures and the long-term effects of pandemic-related closures on children currently attending ECEC centres as well as those who have transitioned to school. Families from federal states that implemented more restrictive access regulations during the pandemic are currently reporting fewer closures. While pandemic-related closures appear to have minimal long-term impact on children’s quality of life, current closures show clearly negative effects, particularly on children’s relationships with their ECEC centres. We found no long-term effects for children who are currently attending school.
Keywords: ECEC centre closure, COVID-19 pandemic, quality of life, children, early education and care, structural quality


Online Appendix


Bibliographie: Neuberger, Franz/Grgic, Mariana/Wieschke, Johannes/Kuger, Susanne: (Spät-)Folgen der Strukturprobleme in den Kitas – Kitaschließungen und ihre Auswirkung auf Kinder, Diskurs Kindheits- und Jugendforschung / Discourse. Journal of Childhood and Adolescence Research, 2-2025, S. 215-239.

Article Details

Published: July 2025
Open Access License: CC BY 4.0

Literature

Ahnert, Liselotte (2004). Bindungsbeziehungen außerhalb der Familie: Tagesbetreuung und Erzieherinnen-Kind-Bindung. In Liselotte Ahnert (Hrsg.), Frühe Bindung (S. 256–277). München: Reinhardt.

Anders, Yvonne & Oppermann, Elisa (2024). Frühpädagogische Qualität in Kindertageseinrichtungen: Eine Erweiterung des Struktur-Prozess-Modells. Zeitschrift für Erziehungswissenschaft, 27, 551–557. https://doi.org/10.1007/s11618-024-01218-7

Andresen, Sabine, Lips, Anna, Möller, Renate, Rusack, Tanja, Schröer, Wolfgang, Thomas, Severine & Wilmes, Johanna (2020). Kinder, Eltern und ihre Erfahrungen während der Corona-Pandemie: Erste Ergebnisse der bundesweiten Studie KiCo. Hildesheim: Universitätsverlag Hildesheim. https://doi.org/https://dx.doi.org/10.18442/121

Autor:innengruppe Bildungsberichterstattung (2024). Bildung in Deutschland 2024. Ein indikatorengestützter Bericht mit einer Analyse zu beruflicher Bildung. Bielefeld: wbv Publikation.

Autorengruppe Corona-KiTa-Studie (2020). Monatsbericht Juli der Corona-KiTa-Studie (Ausgabe 03/2020, veröffentlicht am 11.08.2020). München: DJI.

Autorengruppe Corona-KiTa-Studie (2021a). Monatsbericht Januar der Corona-KiTa-Studie (Ausgabe 01/2021, veröffentlicht am 04.02.2021). München: DJI.

Autorengruppe Corona-KiTa-Studie (2021b). 3. Quartalsbericht der Corona-KiTa-Studie (I/2021, März 2021, veröffentlicht am 11.03.1021). München: DJI.

Biggeri, Mario & Cuesta, José Antonio (2021). An Integrated Framework for Child Poverty and Well-Being Measurement: Reconciling Theories. Child Indicators Research, 14 (2), 821–846. https://doi.org/10.1007/s12187-020-09774-0

Bundesministerium für Familie, Senioren, Frauen und Jugend (BMFSFJ) (2016). Frühe Bildung weiterentwickeln und finanziell sichern: Zwischenbericht 2016 von Bund und Ländern und Erklärung der Bund-Länder-Konferenz. Berlin.

Bundesministerium für Familie, Senioren, Frauen und Jugend (BMFSFJ) (2021). Familie heute. Daten. Fakten. Trends. Familienreport 2020. Berlin.

Campos, Maria M. & Vieira, Livia (2021). COVID-19 and early childhood in Brazil: impacts on children’s well-being, education and care. European Early Childhood Education Research Journal, 1–17. https://doi.org/10.1080/1350293X.2021.1872671

Chabursky, Sophia, Entleitner-Phleps, Christine, Simm, Inga, Linberg, Anja, Langmeyer, Alexandra & Kuger, Susanne, (2024, in review). „Wie geht es Kindern nach der Pandemie? Die Veränderung des kindlichen Wohlbefindens zwischen 2019 und 2023 und die Bedeutung des Familienklimas und seiner Veränderung“

Cohen, Franziska, Oppermann, Elisa & Anders, Yvonne (2020). Familien & Kitas in der Corona-Zeit. Zusammenfassung der Ergebnisse. Bamberg: Universität Bamberg.

Colbasevici, Liubovi & Espenhorst, Niels (2024). Kita-Bericht 2024 des Paritätischen Gesamtverbandes. Berlin: Deutscher Paritätischer Wohlfahrtsverband Gesamtverband e. V.

Diefenbacher, Svenja, Grgic, Mariana, Neuberger, Franz, Maly-Motta, Hanna, Spensberger, Florian & Kuger, Susanne (2022). Pedagogical practices in ECEC institutions and children’s linguistic, motor, and socio-emotional needs during the COVID-19 pandemic: results from a longitudinal multi-perspective study in Germany. Early Child Development and Care, 0 (0), 1–18. https://doi.org/10.1080/03004430.2022.2116431 DKLK-Studie (2023): Themenschwerpunkt: Personalmangel in den Kitas im Fokus. Düsseldorf.

Eckhardt, Andrea G. & Egert, Franziska (2020). Process quality for children under three years in early child care and family child care in Germany. Early Years, 40 (3), 287–305. https://doi.org/10.1080/09575146.2018.1438373

Egan, Suzanne M., Pope, Jennifer, Moloney, Mary, Hoyne, Clara & Beatty, Chloe (2021). Missing Early Education and Care During the Pandemic: The Socio-Emotional Impact of the COVID-19 Crisis on Young Children. Early Childhood Education Journal, (49), 925–934. https://doi.org/10.1007/s10643-021-01193-2

Essler, Samuel, Christner, Natalie & Paulus, Markus (2024). Short-term and long-term effects of the COVID-19 pandemic on child psychological well-being: a four-wave longitudinal study. European Child and Adolescent Psychiatry, 33, 909–922. https://doi.org/10.1007/s00787-023-02215-7

Fiese, Barbara H., Tomcho, Thomas J., Douglas, Michael, Josephs, Kimberly, Poltrock, Scott & Baker, Tim (2002). A review of 50 years of research on naturally occurring family routines and rituals: cause for celebration? Journal of Family Psychology, 16 (4), 381–390. https://doi.org/10.1037//0893-3200.16.4.381

Fox, John & Weisenberg, Sanford (2011). An R Companion to Applied Regression. California/USA: Sage Publications, Inc.

Grgic, Mariana & Friederich, Tina (2023). Innovative ways of handling staff shortages in ECEC? Increasing flexibility in the regulatory frameworks for non-traditional and non-German professional staff qualifications. ICEP, 17, article 22. https://doi.org/10.1186/s40723-023-00126-3

Gruhn, Meredith A., Miller, Adam B., Machlin, Laura, Motton, Summer, Thinzar, Crystal E. & Sheridan, Margaret (2023). Child Anxiety and Depression Symptom Trajectories and Predictors over 15 Months of the Coronavirus Pandemic. Research on Child and Adolescent Psychopathology, 51, 233–246. https://doi.org/10.1007/s10802-022-00963-9

Holler, Alicia, Maldei-Gohring, Tobias, Reiß, Franziska, Opdensteinen, Kim D., Kaman, Anne, Ravens-Sieberer, Ulrike & Hechler, Tanja (2023). COVID statt Kita: Der anhaltende Einfluss der COVID-19 Pandemie auf die psychische Gesundheit von Vorschulkindern. Zeitschrift für Klinische Psychologie und Psychotherapie, 52 (2), 77–86. https://doi.org/10.1026/1616-3443/a000692

Huebener, Mathias, Waights, Sevrin, Spiess, C. Katharina, Siegel, Nico A. & Wagner, Gert G. (2021). Parental well-being in times of Covid-19 in Germany. Review of Economics of the Household, 19, 91–122. https://doi.org/10.1007/s11150-020-09529-4

Jehles, Nora, Knüttel, Katharina & Schuchardt, Jakob (2022). Gesellschaftliche Spaltung von Anfang an?! Strukturelle Bedingungen von Kita-Segregation in deutschen Jugendamtsbezirken. Gütersloh: Bertelsmann Stiftung.

Klinkhammer, Nicole, Kuger, Susanne, Kalicki, Bernhard, Riedel, Birgit, Schacht, Diana D., Rauschenbach, Thomas & Meiner-Teubner, Christine (2021). ERiK-Forschungsbericht I. Konzeption und Befunde des indikatorengestützten Monitorings zum KiQuTG (1. Auflage). Bielefeld: wbv Publikation. https://doi.org/10.3278/6004862w

Klinkhammer, Nicole, Schacht, Diana D., Meiner-Teubner, Christine, Kuger, Susanne, Kalicki, Bernhard & Riedel, Birgit (2022). ERiK-Forschungsbericht II. Befunde des indikatorengestützten Monitorings zum KiQuTG. Bielefeld: wbv Publikation. https://doi.org/10.3278/9783763972999

Kluczniok, Katharina & Roßbach, Hans-Günther (2014). Conceptions of educational quality for kindergartens. Zeitschrift Für Erziehungswissenschaft, 17 (S6), 145–158. https://doi.org/10.1007/s11618-014-0578-2

Kuger, Susanne & Kluczniok, Katharina (2008). Prozessqualität im Kindergarten – Konzept, Umsetzung und Befunde. Zeitschrift für Erziehungswissenschaft, Sonderheft, 159–178.

Kuger, Susanne, Haas, Walter, Kalicki, Bernhard, Loss, Julika, Buchholz, Udo, Fackler, Sina, Finkel, Bianca, Grgic, Mariana, Jordan, Susanne., Lehfeld, Ann-Sophie., Maly-Motta, Hanna, Neuberger, Franz, Wurm, Juliane., Braun, Dominik, Iwanowski, Helena, Kubisch, Ulrike, Maron, Julian, Sandoni, Anna; Schienkewitz, Anja & Wieschke, Johannes (Hrsg.) (2022). Die Kindertagesbetreuung während der COVID-19-Pandemie. Ergebnisse einer interdisziplinaren Studie. Bielefeld: wbv Publikation. https://doi.org/10.3278/9783763973279

Koch, Anette B. (2022). Child well-being in early childhood education and care during COVID-19: Child sensitivity in small, fixed groups. Children & Society, 36, 1234–1249. https://doi.org/10.1111/chso.12569

Le, Yunying, Mogle, Jacqueline A. & Feinberg, Mark E. (2023). Trajectories of parent and child well-being across the pandemic year: Role of financial strain, social distancing, and COVID-19 prevalence. Family Process, 62 (3), 1134–1146. https://doi.org/10.1111/famp.12823

Lippert, Kerstin, Wieschke, Johannes, Hüsken, Katrin, Kayed, Theresia, Hubert, Sandra, Leßner, Lisa & Kuger, Susanne (2024). DJI-Kinderbetreuungsstudie – KiBS. Längsschnittdatensatz 2012–2023. Vorabversion. München: 1. Deutsches Jugendinstitut.

Maldei-Gohring, Tobias, Opdensteinen, Kim D., Hellbach, Christine, Nowakowski, Nils, Graßmann, Tim, Hofer, Jan, Walther, Eva & Hechler, Tanja (2022). Ein halbes Leben lang Corona. Kindheit und Entwicklung, 31 (2), 91–99. https://doi.org/10.1026/0942-5403/a000374

NICHD (2002). Network NICHD early child care research. Child-care structure – process – outcome: Direct and indirect effects of childcare quality on young children’s development. Psychological Science, 13, 199–206.

Maly-Motta, Hanna, Fackler, Sina, Grgic, Mariana & Neuberger, Franz (2024). Wir gehen gleich raus! Die familiäre Wohnsituation sowie Spiel- und Bewegungsmöglichkeiten von kleinen Kindern während der Coronapandemie. Kindheit und Entwicklung, 1–10. https://doi.org/https://doi.org/10.1026/0942-5403/a000437

Maly-Motta, Hanna Lena, Neuberger, Franz, Grgic, Mariana, Fackler, Sina & Kuger, Susanne (2023). Parenting under stress during the corona pandemic: Child well-being, caregiver stress, and family climate in families with different socioeconomic backgrounds in Germany from November 2020 to July 2021. Verfügbar unter: https://osf.io/preprints/socarxiv/2bq59_v1 [18. Juli 2023].

Minkkinen, Jaana (2013). The Structural Model of Child Well-Being. Child Indicators Research, 6 (3), 547–558. https://doi.org/10.1007/s12187-013-9178-6

Neuberger, Franz, Grgic, Mariana, Diefenbacher, Svenja, Spensberger, Florian, Lehfeld, Ann-Sophie, Buchholz, Udo, Haas, Walter, Kalicki, Bernhard & Kuger, Susanne (2022a). COVID-19 infections in day care centres in Germany: social and organisational determinants of infections in children and staff in the second and third wave of the pandemic. BMC Public Health, 22, 98. https://doi.org/10.1186/s12889-021-12470-5

Neuberger, Franz, Grgic, Mariana, Buchholz, Udo, Maly-Motta, Hanna Lena, Fackler, Sina, Lehfeld, Ann-Sophie, Haas, Walter, Kalicki, Bernhard & Kuger, Susanne (2022b). Delta and Omicron: protective measures and SARS-CoV-2 infections in day care centres in Germany in the 4th and 5th wave of the pandemic 2021/2022. BMC Public Health, 22, 2106. https://doi.org/10.1186/s12889-022-14521-x

Neuberger, Franz, Grgic, Mariana & Fackler, Sina (2023). Interaction Quality Among Children, Staff and Parents in German ECEC Centres in the COVID-19 Pandemic. Early Childhood Education Journal. https://doi.org/10.1007/s10643-023-01536-1

Neuberger, Franz, Maly-Motta, Hanna Lena, Grgic, Mariana, Kuger, Susanne & Walper, Sabine (2024). Kita-Schließungen und kindliche Verhaltensprobleme in der Covid- 19-Pandemie – Wen trafen sie, und wenn ja, wie viele? Psychologie in Erziehung und Unterricht, 71. https://doi.org/10.2378/peu2024.art26d

Oppermann, Elisa, Cohen, Franziska, Wolf, Katrin M., Burghardt, Lars & Anders, Yvonne (2021). Changes in Parents’ Home Learning Activities With Their Children During the COVID-19 Lockdown – The Role of Parental Stress, Parents’ Self-Efficacy and Social Support. Frontiers in Psychology, 12. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2021.682540

Oppermann, Elisa, Blaurock, Sabine, Zander, Lysann & Anders, Yvonne (2024). Children’s Social-Emotional Development During the COVID-19 Pandemic: Protective Effects of the Quality of Children’s Home and Preschool Learning Environments. Early Education and Development, 00 (00), 1–29. https://doi.org/10.1080/10409289.2024.2360877

Pianta, Robert C., Steinberg, Michael S. & Rollins, Kristin B. (1995). The first two years of school: teacher-child relationships and deflections in children’s classroom adjustment. Development and Psychopathology, 7, 295–312.

Prime, Heather, Wade, Mark & Browne, Dillon T. (2020). Risk and resilience in family well-being during the COVID-19 pandemic. American Psychologist, 75 (5), 631–643. Verfügbar unter: https://content.apa.org/fulltext/2020-34995-001.pdf [18. Juli 2023].

Ravens-Sieberer, Ulrike & Bullinger, Monika (1998). Assessing health related quality of life in chronically ill children with the German KINDL: first psychometric and contentanalytical results. Quality of Life Research, 7 (5), 399–407.

Ravens-Sieberer, Ulrike, Ellert, Ute & Erhart, Michael (2007). Gesundheitsbezogene Lebensqualität von Kindern und Jugendlichen in Deutschland. Bundesgesundheitsblatt - Gesundheitsforschung - Gesundheitsschutz, 50 (5–6), 810–818. https://doi.org/10.1007/s00103-007-0244-4

Riedel, Birgit, Klinkhammer, Nicole & Kuger, Susanne (2021). Grundlagen des Monitorings: Qualitätskonzept und Indikatorenmodell. In Nicole Klinkhammer, Bernhard Kalicki, Susanne Kuger, Christiane Meinter-Teubner, Birgit Riedel, Diana Schacht & Thomas Rauschenbach (Hrsg), ERiK Forschungsbericht I. Konzeption und Befunde des indikatorengestützten Monitorings zum KiQuTG (S. 27–41). Bielefeld: wbv Media GmbH & Co. KG.

Rönnau-Böse, Maike, Anders, Yvonne, Fröhlich-Gildhoff, Klaus, Blaurock, Sabine, Burghardt, Lars, Hausladen, Kristina, Limberger, Janina, Pasquale, Denise, Pult, Gesa, Oppermann, Elisa & Wolf, Katrin (2023). Evaluationsstudie zur Wirksamkeit des Gesetzes zur Weiterentwicklung der Qualität und zur Verbesserung der Teilhabe in Tageseinrichtungen und in der Kindertagespflege (KiTa-Qualitäts- und Teilhabeverbesserungsgesetz – KiQuTG). Freiburg/Bamberg: Abschlussbericht BMFSFJ.

Stahl, Juliane F. (2015). Wer nutzt welche Qualität? Zusammenhänge zwischen sozioökonomischer Herkunft und Kita-Qualität. DIW Roundup: Politik im Fokus, 73, Berlin: DIW Berlin, German Institute for Economic Research.

Stahl, Juliane F., Schober, Pia S. & Spieß, C. Katharina (2018). Parental socio-economic status and childcare quality: Early inequalities in educational opportunity? Early Childhood Research Quarterly, 44, 304–317. https://doi.org/10.1016/j.ecresq.2017.10.011

Schieler, Andy & Menzel, Daniela (2024). Kitas 2. Klasse? Mehrfachbelastungen von Kitas mit Kindern aus sozioökonomisch benachteiligten Familien. FES Diskurs 07/24. Friedrich Ebert Stiftung.

Tietze, Wolfgang, Becker-Stoll, Fabienne, Bensel, Joachim, Eckhardt, Andrea, Haug-Schnabel, Gabriele, Kalicki, Bernhard, Keller, Heidi & Leyendecker, Birgit (2013). Nationale Untersuchung zur Bildung, Betreuung und Erziehung in der frühen Kindheit. Berlin: Das Netz.

Ulferts, Hannah, Anders, Yvonne, Leseman, Paul & Melhuish, Edward (2016). Effects of ECEC on academic outcomes in literacy and mathematics: Meta-analysis of European longitudinal studies. Berlin/Oxford: CARE project; Curriculum Quality Analysis and Impact Review of European Early Childhood Education and Care (ECEC). https://doi.org/10.13140/RG.2.2.11091.27681

van Huizen, Thomas & Plantenga, Janneke (2018). Do children benefit from universal early childhood education and care? A meta-analysis of evidence from natural experiments. Economics of Education Review, 66, 206–222. https://doi.org/10.1016/j.econedurev.2018.08.001

Viernickel, Susanne, Fuchs-Rechlin, Kirsten, Strehmel, Petra, Preissing, Christa, Bensel, Joachim & Haug-Schnabel, Gabriele (2016). Qualität für alle: Wissenschaftlich begründete Standards für die Kindertagesbetreuung. Freiburg i. B.: Herder.

Wu, Qi & Xu, Yanfeng (2020). Parenting stress and risk of child maltreatment during the COVID-19 pandemic: A family stress theory-informed perspective. Developmental Child Welfare, 2 (3), 180–196, https://doi.org/10.1177/2516103220967937

Read More