Student Engagement in times of digital teaching

Main Article Content

Katharina Lohberger, Edith Braun

Abstract

Student engagement has proven to be a crucial factor for successful study outcomes, especially for first-generation students or students with migration background, as they have less knowledge of the German higher education system and can only rely on fellow students or teachers to answer questions. The pandemic-related switch to online teaching led to a decrease in engagement for all students. This article examines the effect of engagement on study success in times of digital teaching and whether students with a migration background and first-generation-students have a higher risk of not being engaged. Based on a student survey (N=6,982), a path-model was estimated. The results show that more involved students cope better with digital teaching. Students with migration background seem to be more engaged in times of digital teaching, but still exhibit greater performance problems. The results and limitations are discussed.
Keywords: Higher education, student engagement, digital teaching, migration background, first-generation students


Bibliography: Lohberger, Katharina/Braun, Edith: Student Engagement in Zeiten digitaler Lehre, ZeHf – Zeitschrift für empirische Hochschulforschung, 2-2024, pp. 107-125.

Article Details

Published: October 2025
Open Access from: 2027-10-22
Open Access License: CC BY 4.0

Literature

Ahrens, D. (2012). Bildungstypen und ihr Habitus: Von der Durchlässigkeit zur sozialen Öffnung der Hochschule. http://www.bwpat.de/ausgabe23/ahrens_bwpat23.pdf (Zugegriffen: 8. April 2023).

Aichholzer, J. (2017). Lehrbuch: Einführung in lineare Strukturgleichungsmodelle mit Stata. Springer VS. https://doi.org/10.1007/978-3-658-16670-0.

Aristovnik, A., Keržič, D., Ravšelj, D., Tomaževič, N., & Umek, L. (2020). Impacts of the COVID-19 Pandemic on Life of Higher Education Students: A Global Perspective. Sustainability, 12(20), 8438. https://doi.org/10.3390/su12208438.

Becker, B., & Gresch, C. (2016). Bildungsaspirationen in Familien mit Migrationshintergrund. In C. Diehl, C. Hunkler, & C. Kristen (Hrsg.), Ethnische Ungleichheiten im Bildungsverlauf: Mechanismen, Befunde, Debatten (S. 73–115). Springer VS. https://doi.org/10.1007/978-3-658-04322-3.

Becker, R. (2009). Wie können „bildungsferne“ Gruppen für ein Hochschulstudium gewonnen werden? KZfSS Kölner Zeitschrift für Soziologie und Sozialpsychologie, 61(4), 563–593. https://doi.org/10.1007/s11577-009-0081-6.

Bergann, S., Blüthmann, I., Neugebauer, M., & Watermann, R. (2019). Welche Rolle spielen Leistungsselbsteinschätzungen und Erfolgserwartungen für die Absicht, ein Masterstudium aufzunehmen? Zeitschrift für Erziehungswissenschaft, 22(4), 967–988. https://doi.org/10.1007/s11618-019-00899-9.

Berthold, C., Brandenburg, U., Gütter, A., Kreft, A.-K., Leichsenring, H., Morzick, B., Noe, S., Reumschüssel, E., Schmalreck, U., & Wirt, M. (2012). Diversity Report. Studium, Arbeit und Beruf. https://www.che.de/wp-content/uploads/upload/CHE_Diversity_Report_B5.pdf (Zugriff: 9.4.2023).

Blossfeld, P. N., Blossfeld, G. J., & Blossfeld, H.-P. (2015). Educational Expansion and Inequalities in Educational Opportunity: Long-Term Changes for East and West Germany. European Sociological Review, 31(2), 144–160. https://doi.org/10.1093/esr/jcv017.

Bond, M., Buntins, K., Bedenlier, S., Zawacki-Richter, O., & Kerres, M. (2020). Mapping research in student engagement and educational technology in higher education: A systematic evidence map. International Journal of Educational Technology in Higher Education, 17(2), 1–30. https://doi.org/10.1186/s41239-019-0176-8.

Brändle, T., & Lengfeld, H. (2019). Passfähige Sonderlinge? Zur Relevanz von fachkultureller Passung sowie von sozialem, kulturellem und ökonomischem Kapital für nicht-traditionelle Studierende. Bildungssoziologische Beiträge. Beltz Juventa.

Carini, R. M., Kuh, G. D., & Klein, S. (2006). Student engagement and student learning: Testing the linkages. Research in Higher Education, 47(1), 1–32. https://doi.org/10.1007/s11162-005-8150-9.

Chrysikos, A., Ahmed, E., & Ward, R. (2017). Analysis of Tinto’s student integration theory in first-year undergraduate computing students of a UK higher education institution. International Journal of Comparative Education and Development, 19(2/3), 97–121. https://doi.org/10.1108/IJCED-10-2016-0019.

Dittmann, C., Kreutz, M., & Meyer, R. (2014). Gefilterte Fahrstuhleffekte?! Herausforderungen des berufsbegleitenden Studiums in der Perspektive berufserfahrener Lernender. http://www.bwpat.de/ausgabe26/dittmann_etal_bwpat26.pdf (Zugegriffen: 8. April 2023).

Dumford, A. D., & Miller, A. L. (2018). Online learning in higher education: Exploring advantages and disadvantages for engagement. Journal of Computing in Higher Education, 30(3), 452–465. https://doi.org/10.1007/s12528-018-9179-z.

Ebert, J., & Heublein, U. (2017). Ursachen des Studienabbruchs bei Studierenden mit Migrationshintergrund. Eine vergleichende Untersuchung der Ursachen und Motive des Studienabbruchs bei Studierenden mit und ohne Migrationshintergrund auf Basis der Befragung der Exmatrikulierten des Sommersemesters 2014. https://www.stiftung-mercator.de/content/uploads/2020/12/Ursachen_des_Studienabbruchs_bei_Studierenden_mit_Migrationshintergrund_Langfassung.pdf (Zugegriffen: 9. April 2023).

Ehlers, U.-D. (2020). Future Skills. Lernen der Zukunft – Hochschule der Zukunft. Zukunft der Hochschulbildung – Future Higher Education. Springer Fachmedien Wiesbaden. https://doi.org/10.1007/978-3-658-29297-3.

Engelhardt, C., & Lörz, M. (2021). Auswirkungen von Studienkosten auf herkunftsspezifische Ungleichheiten bei der Studienaufnahme und der Studienfachwahl. KZfSS Kölner Zeitschrift für Soziologie und Sozialpsychologie, 73(2), 285–305. https://doi.org/10.1007/s11577-021-00787-3.

Engels, M. C., Colpin, H., van Leeuwen, K., Bijttebier, P., van den Noortgate, W., Claes, S., Goossens, L., & Verschueren, K. (2016). Behavioral Engagement, Peer Status, and Teacher-Student Relationships in Adolescence: A Longitudinal Study on Reciprocal Influences. Journal of Youth and Adolescence, 45(6), 1192–1207. https://doi.org/10.1007/s10964-016-0414-5.

Erdmann, M. (2020). Von der Studienaufnahme bis zum Studienabbruch – Die zeitliche Veränderung des studentischen Frames in der Studieneingangsphase und ihre Wirkung auf den Studienverbleib. Dissertation: Universität Potsdam.

Farr-Wharton, B., Charles, M. B., Keast, R., Woolcott, G., & Chamberlain, D. (2018). Why lecturers still matter: The impact of lecturer-student exchange on student engagement and intention to leave university prematurely. Higher Education, 75(1), 167–185. https://doi.org/10.1007/s10734-017-0190-5.

García-Moya, I., Moreno, C., & Brooks, F. M. (2019). The ‘balancing acts’ of building positive relationships with students: Secondary school teachers' perspectives in England and Spain. Teaching and Teacher Education, 86, 1–11. https://doi.org/10.1016/j.tate.2019.102883.

Gehlbach, H., Brinkworth, M. E., & Harris, A. D. (2012). Changes in teacher-student relationships. The British Journal of Educational Psychology, 82(4), 690–704. https://doi.org/10.1111/j.2044-8279.2011.02058.x.

Geiser, C. (2010). Lehrbuch: Datenanalyse mit Mplus. Eine anwendungsorientierte Einführung (1. Aufl.). VS Verlag für Sozialwissenschaften. https://doi.org/10.1007/978-3-531-92042-9.

George, D., & Mallery, P. (2003). SPSS for Windows step by step: A simple guide and reference (11th ed.). Allyn and Bacon.

Hüther, O., & Krücken, G. (2016). Hochschulen. Fragestellungen, Ergebnisse und Perspektiven der sozialwissenschaftlichen Hochschulforschung. Springer VS. https://doi.org/10.1007/978-3-658-11563-0.

Isleib, S. (2019). Soziale Herkunft und Studienabbruch im Bachelor- und Masterstudium. In M. Lörz & H. Quast (Eds.), Bildungs- und Berufsverläufe mit Bachelor und Master (pp. 167–200). Springer VS. https://doi.org/10.1007/978-3-658-22394-6_10.

Jorgensen, T. D., Pornprasertmanit, S., Schoemann, A. M., & Rosseel, Y. (2022). semTools: Useful tools for structural equation modeling (R package version 0.5-6). https://CRAN.R-project.org/package=semTools.

Kamm, C. (2022). „Mind the Gap“ – Studienstrategien und Hochschulsozialisation von nicht-traditionellen Studierenden. In C. Kerst & A. Wolter (Eds.), Higher education research and science studies: Studierfähigkeit beruflich Qualifizierter ohne schulische Studienberechtigung (pp. 167–200). Springer Fachmedien Wiesbaden. https://doi.org/10.1007/978-3-658-35429-9_8.

Katrevich, A. V., & Aruguete, M. S. (2017). Recognizing challenges and predicting success in first-generation university students. Journal of STEM Education, 18(2), 40–44.

Kim, Y. K., & Lundberg, C. A. (2016). A structural model of the relationship between student–faculty interaction and cognitive skills development among college students. Research in Higher Education, 57(3), 288–309. https://doi.org/10.1007/s11162-015-9387-6.

Klein, D. (2019). Das Zusammenspiel zwischen akademischer und sozialer Integration bei der Erklärung von Studienabbruchintentionen: Eine empirische Anwendung von Tintos Integrationsmodell im deutschen Kontext. Zeitschrift für Erziehungswissenschaft, 22(2), 301–323. https://doi.org/10.1007/s11618-018-0852-9.

Klem, A. M., & Connell, J. P. (2004). Relationships matter: Linking teacher support to student engagement and achievement. The Journal of School Health, 74(7), 262–273. https://doi.org/10.1111/j.1746-1561.2004.tb08283.x.

Koopmann, J., Zimmer, L., & Lörz, M. (2023). The impact of COVID-19 on social inequalities in German higher education. European Journal of Higher Education, 1-18. https://doi.org/10.1080/21568235.2023.2177694.

Košir, K., & Tement, S. (2014). Teacher–student relationship and academic achievement: A cross-lagged longitudinal study on three different age groups. European Journal of Psychology of Education, 29(3), 409–428. https://doi.org/10.1007/s10212-013-0205-2.

Kreidl, C., & Dittler, U. (2021). Die Corona-Lehre: Wahrnehmung der Studierenden. In U. Dittler & C. Kreidl (Eds.), Wie Corona die Hochschullehre verändert (pp. 23–36). Springer Gabler. https://doi.org/10.1007/978-3-658-32609-8_2.

Kuh, G. D. (2003). What we're learning about student engagement from NSSE: Benchmarks for effective educational practices. Change: The Magazine of Higher Learning, 35(2), 24–32. https://doi.org/10.1080/00091380309604090.

Lohberger, K., & Braun, E. (2022). Comparing learning opportunities of generic skills in higher education to the requirements of the labour market. Frontiers in Education, 7. https://doi.org/10.3389/feduc.2022.886307.

Lörz, M. (2017). Soziale Ungleichheiten beim Übergang ins Studium und im Studienverlauf. In M. S. Baader & T. Freytag (Eds.), Bildung und Ungleichheit in Deutschland (pp. 311–338). Springer Fachmedien Wiesbaden. https://doi.org/10.1007/978-3-658-14999-4_16.

Lörz, M., Marczuk, A., Zimmer, L., Multrus, F., & Buchholz, S. (2020). Studieren unter Corona-Bedingungen: Studierende bewerten das erste Digitalsemester. DZHW Brief, 5/2020. https://doi.org/10.34878/2020.05.dzhw_brief.

Lörz, M., Zimmer, L., & Koopmann, J. (2021). Herausforderungen und Konsequenzen der Corona-Pandemie für Studierende in Deutschland. Psychologie in Erziehung und Unterricht, 68(4), 312–318. http://dx.doi.org/10.2378/peu2021.art28d.

Mayweg, E., Enders, N., Bohndick, C., & Rückmann, J. (2023). Online, blended oder Präsenz? Ein systematisches Literaturreview von Metaanalysen zur Effektivität hochschulischer Lehrformate. ZeHf – Zeitschrift für empirische Hochschulforschung, 1(2023), 96–122. https://doi.org/10.3224/zehf.v7i1.07.

McCormick, A. C., Kinzie, J., & Gonyea, R. M. (2013). Student engagement: Bridging research and practice to improve the quality of undergraduate education. In P. M. Paulsen (Ed.), Higher education (pp. 47–92). https://doi.org/10.1007/978-94-007-5836-0_2.

Mishra, S., & Müller, L. (2021). Resources, norms, and dropout intentions of migrant students in Germany: The role of social networks and social capital. Studies in Higher Education, 47(2), 1–15. https://doi.org/10.1080/03075079.2021.1948525.

Müller, L. (2018). Zum Zusammenhang von Studienabbruch und Migrationshintergrund: Die Rolle von schulischer Leistung und Lern-Engagement im Studium. ZeHf – Zeitschrift für empirische Hochschulforschung, 2(2), 97–119. https://doi.org/10.3224/zehf.v2i2.02.

Müller, L., & Braun, E. (2018). Student Engagement. Zeitschrift für Erziehungswissenschaft, 21(3), 649–670. https://doi.org/10.1007/s11618-017-0799-2.

Müller, L., & Klein, D. (2023). Social inequality in dropout from higher education in Germany: Towards combining the student integration model and rational choice theory. Research in Higher Education, 64(2), 300–330. https://doi.org/10.1007/s11162-022-09703-w.

O'Keeffe, P. (2013). A sense of belonging: Improving student retention. College Student Journal, 47(4), 605–613.

Pascarella, E. T., & Terenzini, P. T. (2005). The Jossey-Bass higher and adult education series (Vol. 2): A third decade of research (2nd ed.). Jossey-Bass.

Roorda, D. L., Koomen, H. M. Y., Spilt, J. L., & Oort, F. J. (2011). The influence of affective teacher– student relationships on students’ school engagement and achievement. Review of Educational Research, 81(4), 493–529. https://doi.org/10.3102/0034654311421793.

Rosseel, Y. (2012). lavaan: An R package for structural equation modeling. Journal of Statistical Software, 48(2), 1–36. https://doi.org/10.18637/jss.v048.i02.

Sailer, M., Schweppe, J., & Abel, J. (2023). Bildungstechnologische Fragen in der Hochschullehre im Überblick. ZeHf – Zeitschrift für empirische Hochschulforschung, 7(1), 4–12. https://doi.org/10.3224/zehf.v7i1.02.

Schindler, L. A., Burkholder, G. J., Morad, O. A., & Marsh, C. (2017). Computer-based technology and student engagement: A critical review of the literature. International Journal of Educational Technology in Higher Education, 14(1). https://doi.org/10.1186/s41239-017-0063-0.

Schindler, S., & Reimer, D. (2010). Primäre und sekundäre Effekte der sozialen Herkunft beim Übergang in die Hochschulbildung. KZfSS Kölner Zeitschrift für Soziologie und Sozialpsychologie, 62(4), 623–653. https://doi.org/10.1007/s11577-010-0119-9.

Snijders, I. (2021). Fostering student-faculty relationships in higher education. How Relationship Quality Affects Student Involvement. https://doi.org/10.33540/460.

Teichler, U., & Wolter, A. (2004). Zugangswege und Studienangebote für nicht-traditionelle Studierende. Die Hochschule: Journal für Wissenschaft und Bildung, 13(2), 64–80. https://doi.org/10.25656/01:16487.

Tinto, V. (1975). Dropout from higher education: A theoretical synthesis of recent research. Review of Educational Research, 45(1), 89–125. https://doi.org/10.3102/00346543045001089.

Tinto, V. (1987). Leaving college: Rethinking the causes and cures of student attrition. University of Chicago Press.

Treppesch, C. (2021). Erfolgsfaktoren digitaler Hochschullehre (EdiHo): Kombinierte Studierenden‐ und Lehrendenbefragung im Wintersemester 2020/21 zu den Erfahrungen im ersten Pandemiesemester. Erste Befunde. https://www.uni-giessen.de/de/org/admin/stab/stl/servicestelle/Downloadbereich/ergebnispraesentationediho.

van Buuren, S., & Groothuis-Oudshoorn, K. (2011). mice: Multivariate imputation by chained equations in R. Journal of Statistical Software, 45(3), 1–67. https://doi.org/10.18637/jss.v045.i03.

Vander Schee, B. A. (2008a). Review of „Minority student retention: The best of the journal of college student retention: Research, theory & practice“. NASPA Journal, 45(2), 320–324. https://doi.org/10.2202/1949-6605.1954.

Vander Schee, B. A. (2008b). The utilization of retention strategies at church-related colleges: A longitudinal study. Journal of College Student Retention: Research, Theory & Practice, 10(2), 207–222. https://doi.org/10.2190/CS.10.2.f.

Wilson, D., Jones, D., Bocell, F., Crawford, J., Kim, M. J., Veilleux, N., Floyd-Smith, T., Bates, R., & Plett, M. (2015). Belonging and academic engagement among undergraduate STEM students: A multi-institutional study. Research in Higher Education, 56(7), 750–776. https://doi.org/10.1007/s11162-015-9367-x.

Winteler, A., & Forster, P. (2008). Lern-Engagement der Studierenden: Indikator für die Qualität und Effektivität von Lehre und Studium. Das Hochschulwesen, 56(6), 162–170.

Wissenschaftsrat (2013). Perspektiven des deutschen Wissenschaftssystems. Braunschweig. https://www.wissenschaftsrat.de/download/archiv/3228-13.html.

Wolf-Wendel, L., Ward, K., & Kinzie, J. (2009). A tangled web of terms: The overlap and unique contribution of involvement, engagement, and integration to understanding college student success. Journal of College Student Development, 50(4), 407–428. https://doi.org/10.1353/csd.0.0077.

Yang, D., Wang, H., Metwally, A. H. S., & Huang, R. (2023). Student engagement during emergency remote teaching: A scoping review. Smart Learning Environments, 10(24), 1–17. https://doi.org/10.1186/s40561-023-00240-2.

Read More