Quality beyond Professionalism. Insights into German All-Day Schools
Main Article Content
Abstract
The research project “LAKTAT – Non-Professionals in German All-Day Schools: Qualifications, Orientations, Institutional Integration” examines the role and impact of nonprofessional staff in all-day schools, focusing on their pedagogical orientations and organizational integration. The study explores critical questions: How does a sense of belonging influence knowledge about the quality of after-school activities? What factors contribute to a sense of belonging? How do staff cope with the lack of belonging? A mixed-methods design was employed in the research, integrating quantitative data from Sub-study A and network analyses from Sub-study B. Sub-study A evaluated the socio-spatial level of educational personnel, taking into account demographic characteristics and the influence of belonging on quality knowledge. Sub-study B examines cooperation and networking among staff. The findings indicate that engagement is a significant predictor of quality knowledge, while age is negatively correlated with it. Work experience and full-time employment do not have a significant impact on engagement. These findings underscore the importance of fostering a sense of community and engagement among non-professional staff to improve the quality of afterschool programs. The study provides valuable insights into the need for multi-professional collaboration and institutional support to improve educational outcomes in all-day schools.
Keywords: All-day schools, extended education, staff qualification, quality in extended education, qualitative network analysis
Bibliography: Bremerich, Laurin/Graßhoff, Gunther/Sauerwein, Markus: Quality beyond Professionalism. Insights into German All-Day Schools, IJREE – International Journal for Research on Extended Education, Vol. 12, Issue 2-2024, pp. 114-133.
Article Details
Literature
Arbeitsgemeinschaft für Kinder- und Jugendhilfe (AGJ) (2008). Kooperation von Jugendhilfe und Ganztagsschule: Eine empirische Bestandsaufnahme im Prozess des Ausbaus der Ganztagsschulen in Deutschland. Expertise des Deutschen Jugendinstituts (DJI) für die Arbeitsgemeinschaft für Kinder- und Jugendhilfe – AGJ. Berlin.
Altermann, A., Lange, M., Menke, S., Rosendahl, J., Steinhauer, R. & Weischenberg, J. (2018). Bildungsbericht Ganztagsschule NRW 2018. Eigenverlag Forschungsverbund DJI/TU Dortmund
Autorengruppe Fachkräftebarometer (2021). Fachkräftebarometer Frühe Bildung 2021. Weiterbildungsinitiative Frühpädagogische Fachkräfte. München. https://www.fachkraeftebarometer.de/fileadmin/Redaktion/Publikation_FKB2017/Publikation_FKB2021/WiFF_FKB_2021_web.pdf
Bae, S. H. (2019). Concepts, Models, and Research of Extended Education. International Journal for Research on Extended Education, 6(2), 153–164. https://doi.org/10.3224/ijree.v6i2.06
Beher, K., Haenisch, H., Hermens, C., Nordt, G., Prein, G., & Schulz, U. (2008). Die offene Ganztagsschule in Nordrhein-Westfalen im Spiegel der wissenschaftlichen Begleitforschung. Leitthema Lernkultur. In Jahrbuch Ganztagsschule (pp. 66–75). Wochenschau-Verlag. https://doi.org/10.25656/01:4962
Bundesministerium für Bildung, Wissenschaft und Forschung (BMBWF) (n.d.). All-day school types. Retrieved from https://www.bmbwf.gv.at/en/Topics/school/school_syst/adst.html
Bundesministerium für Familie, Senioren, Frauen und Jugend (BMFSFJ) (2006). Zwölfter Kinder- und Jugendbericht: Bericht über die Lebenssituation junger Menschen und die Leistungen der Kinderund Jugendhilfe in Deutschland. https://www.bmfsfj.de/resource/blob/112224/7376e6055bbcaf822ec30fc6ff 72b287/12-kinder-und-jugendbericht-data.pdf
Bock-Famulla, K., Münchow, A., Sander, F., Akko, D. P., & Schütz, J. (2021). Länderreport Frühkindliche Bildungssysteme 2021. Transparenz schaffen – Governance stärken. Verlag Bertelsmann Stiftung.
Bock-Famulla, K., Girndt, A., Vetter, T., & Kriechel, B. (Eds.). (2022). Fachkräfte-Radar für KiTa und Grundschule 2022. Verlag Bertelsmann Stiftung. https://doi.org/10.11586/2022066
Böhm-Kasper, O., Dizinger, V. & Gausling, P. (2016). Multi-professional Collaboration Between Teachers and Other Educational Staff at German All-day Schools as a Characteristic of Today’s Professionalism. International Journal for Research on Extended Education, 4(1), 29–51. https://doi.org/10.3224/ijree.v4i1.24774
Breuer, A. (2015). Lehrer-Erzieher-Teams an ganztägigen Grundschulen: Kooperation als Differenzierung
von Zuständigkeiten. Springer-Verlag.
Bundesjugendkuratorium (BJK) (2005). Neue Bildungsorte für Kinder und Jugendliche: Positionspapier. In S. Appel, H. Ludwig, U. Rother, & G. Rutz (Eds.), Schulkooperationen (pp. 257–275). Wochenschau Verlag. https://doi.org/10.25656/01:5003
Chiapparini, E., Thieme, N., & Sauerwein, M. (2019). Tagesschulen in der Schweiz: ein neues und herausforderndes Handlungsfeld der Sozialen Arbeit. Schweizerische Zeitschrift für Soziale Arbeit / Revue suisse de travail social, 25, 157–173. (https://doi.org/10.5169/seals-855363
Cohen, J. (1988). Statistical Power Analysis for the Behavioral Sciences (2nd ed.). Routledge. https://doi.org/10.4324/9780203771587
Cramer, C., König, J., Rothland, M.&Blömeke, S. (2020). Handbuch Lehrerinnen- und Lehrerbildung. Verlag Julius Klinkhardt. https://doi.org/10.36198/9783838554730 .
Cross, A. B., Gottfredson, D. C., Wilson, D. M., Rorie, M.&Connell, N. (2010). Implementation quality and positive experiences in after-school programs. American journal of community psychology, 45(3–4), 370–380. https://doi.org/10.1007/s10464-010-9295-z
Danner, A. & Sauerwein, M. (2023). Pädagogische Lai_innen im Ganztag. Sozial Extra, 47, 311–315. https://doi.org/10.1007/s12054-023-00628-x
Demmer, C. & Hopmann, B. (2020). Multiprofessionelle Kooperation in inklusiven Ganztagsschulen. In: P. Bollweg, J. Buchna, T. Coelen & H.-U. Otto (Eds.), Handbuch Ganztagsbildung (pp. 1467–1477). Springer Fachmedien Wiesbaden. https://doi.org/10.1007/978-3-658-23230-6_108
Drepper, T.,&Tacke, V. (2012). Die Schule als Organisation. In M. Apelt&V. Tacke (Eds.), Handbuch Organisationstypen (pp. 205–237). Verlag für Sozialwissenschaften. https://doi.org/10.1007/978-3-531-93312-2_11
Emmerich, M., & Feldhoff, T. (2022). Schule als Organisation. In T. Hascher, T.-S. Idel,&W. Helsper (Eds.), Handbuch Schulforschung (pp. 499–519). Springer VS. https://doi.org/10.1007/978-3-658-24729-4_23
European Investment Bank (2024). How the Finns do it. https://www.eib.org/en/essays/finland-education-school-design
Eurydice (2024a). National reforms in school education. https://eurydice.eacea.ec.europa.eu/nationaleducation-systems/germany/national-reforms-school-education
Eurydice (2024b). Primary Education. https://eurydice.eacea.ec.europa.eu/national-education-systems/austria/primary-education
Fischer, N., Holtappels, H. G., Klieme, E., Rauschenbach, T., Stecher, L., & Züchner, I. (Eds.) (2011). Ganztagsschule: Entwicklung, Qualität, Wirkungen. Längsschnittliche Befunde der Studie zur Entwicklung von Ganztagsschulen (StEG). Beltz Juventa. https://doi.org/10.25656/01:19185
Fischer, N. & Klieme, E. (2013). Quality and effectiveness of German all-day schools: Results of the study on the development of all-day schools. In J. Eclarius, E. Klieme, L. Stecher& J.Woods (Eds.), Extended education – an international perspective: Proceedings of the international conference on extracurricular and out-of-school time educational research (pp. 27–52). Budrich.
Fischer, N., Klieme, E., Holtappels, H. G., Stecher, L., & Rauschenbach, T. (2013). Ganztagsschule 2012/2013: Deskriptive Befunde einer bundesweiten Befragung. DIPF; IFS; JLU; DJI. https://doi.org/10.25656/01:8924
Fischer, N., Elvstrand, H., & Stahl, L. (2022). Promoting quality of extended education at primary schools in Sweden and Germany: A comparison of guidelines and children’s perspectives. Zeitschrift für Grundschulforschung, 15, 273–289. https://doi.org/10.1007/s42278-022-00148-9
Furthmüller, P. (2014). StEG-Codebuch weiteres pädagogisch tätiges Personal: Dokumentation der Fragebögen 2005 bis 2009. Studie zur Entwicklung von Ganztagsschulen (StEG). Deutsches Jugendinstitut e.V. https://www.dji.de/veroeffentlichungen/literatursuche/detailansicht/literatur/22037-codebuch-weiteres-paedagogisch-taetiges-personal.html
Gamper, M., Schönhuth, M., & Kronenwett, M. (2012). Bringing qualitative and quantitative data together: Collecting network data with the help of the software tool VennMaker. In M. S. Maytham & M. Khaled (Eds.), Social networking and community behavior modeling: Qualitative and quantitative measures (pp. 193–213). IGI Global. https://doi.org/10.4018/978-1-61350-444-4.ch011
George, D. & Mallery, P. (2003). SPSS for Windows step by step: A simple guide and reference. 11.0 update (4th ed.). Allyn & Bacon.
Glückler, J.&Hammer, I. (2011). Situative Organisatorische Netzwerkanalyse. Zeitschrift Führung und Organisation, 80, 379–386. https://doi.org/10.1007/978-3-642-29531-7_5
Gottfredson, D.C., Cross, A.B. & Soulé, D.A. (2007). Distinguishing Characteristics of Effecitve and Ineffective After-School Programs to Prevent Delinquency and Victimization. Criminology & Public Policy, 6(2), 289–318. https://doi.org/10.1111/j.1745-9133.2007.00437.x
Graßhoff, G., & Sauerwein, M. (2020). Schule und Sozialpädagogik. In T. Hascher, T.-S. Idel, & W. Helsper (Eds.), Handbuch Schulforschung (pp. 599–613). Springer Fachmedien Wiesbaden. https://doi.org/10.1007/978-3-658-24729-4_27
Graßhoff, G. & Sauerwein, M. (Eds.). (2021). Rechtsanspruch auf Ganztag: Zwischen Betreuungsnotwendigkeit und fachlichen Ansprüchen. Juventa Verlag ein Imprint der Julius Beltz GmbH & Co. KG.
Herz, A., Peters, L., & Truschkat, I. (2015). How to do qualitative strukturale Analyse? Die qualitative Interpretation von Netzwerkkarten und erzählgenerierenden Interviews. Forum Qualitative Sozialforschung / Forum: Qualitative Social Research, 16(1). https://doi.org/10.17169/fqs-16.1.2092
Hochfeld, L.,&Rothland, M. (2022). Multiprofessionelle Kooperation an Ganztags(grund)schulen: Ein systematisches Review. Zeitschrift für Grundschulforschung, 15(2), 453–485. https://doi.org/10.1007/s42278-022-00146-x
Holtappels, H. G., & Rollett, W. (2009). Schulentwicklung in Ganztagsschulen: Zur Bedeutung von Zielorientierungen und Konzeption für die Qualität des Bildungsangebots. In L. Stecher, C. Allemann-Ghionda, W. Helsper, & E. Klieme (Eds.), Ganztägige Bildung und Betreuung (pp. 18–39). Beltz Verlag. https://doi.org/10.25656/01:6956
Karila, K. (2012). A Nordic Perspective on Early Childhood Education and Care Policy. European Journal of Education, 47 (4), 584–595. https://doi.org/10.1111/ejed.12007
Kielblock, S. (2015). Program implementation and effectiveness of extracurricular activities. An investigation of different student perceptions in two German all-day schools. International Journal for Research on Extended Education, 3(2), 79–98. https://doi.org/10.25656/01:23002
Klein, E. (2017). Autonomy and accountability in schools serving disadvantaged communities. Journal of Educational Administration, 55 (5), 589–604. https://doi.org/10.1108/JEA-06-2016-0065
Kline, R. B. (2016). Principles and practice of structural equation modeling (4th ed.). Guilford Press.
Kuusisto, A., & Garvis, S. (2020). Editorial: Superdiversity and the Nordic model in ECEC. Contemporary Issues in Early Childhood, 21(4), 279–283. https://doi.org/10.1177/1463949120983619
Lingard, B.,&Lewis, S. (2016). Globalization of the Anglo-American approach to top-down, test-based educational accountability. In G. T. L. Brown&L. R. Harris (Eds.), Handbook of human and social conditions in assessment (pp. 387–403). Routledge. https://doi.org/10.4324/9781315749136
Otto, H.-U., & Rauschenbach, T. (Eds.). (2008). Die andere Seite der Bildung: Zum Verhältnis von formellen und informellen Bildungsprozessen (2. Aufl.). VS Verlag für Sozialwissenschaften.
Peters, L., Truschkat, I., & Herz, A. (2016). Organisation – Institution – Netzwerk. In A. Schroer, M. Göhlich, S. M. Weber, & H. Pätzold (Eds.), Organisation und Theorie: Beiträge der Kommission Organisationspädagogik (pp. 273–282). Springer VS. https://doi.org/10.1007/978-3-658-10086-5_25
Peters, L., Herz, A., Truschkat, I., Haude, C., Ehlke, C., Karic, S., & Muller, A. (2019). Qualitative Strukturale Analyse (QSA) meets Organisationsforschung. In S. M. Weber (Ed.), Organisation und Pädagogik: Organisation und Netzwerke (Bd. 26, pp. 93–112). Springer Fachmedien Wiesbaden. https://doi.org/10.1007/978-3-658-20372-6_9
Praetorius, A.‑K., Klieme, E., Kleickmann, T., Brunner, E., Lindmeier, A., Taut, S. & Charalambous, C. Y. (2020). Towards Developing a Theory of Generic Teaching Quality. Zeitschrift für Pädagogik Beiheft (66), 15–36.
Rauschenbach, T., Meiner-Teubner, C., Böwing-Schmalenbrock, M. & Olszenka, N. (2021). Plätze, Personal, Finanzen (Korrigierte Fassung vom 15. 11. 2021). Eigenverlag Forschungsverbund DJI/TU Dortmund.
Rauschenbach, T., Mühlmann, T., Meiner-Teubner, C., Fendrich, S., Volberg, S., Böwing-Schmalenbrock, M., Tabel, A., Olszenka, N., Afflerbach, L. K., Pothmann, J., Erdmann, J., Tiedemann, C., Froncek, B., Röhm, I., Haubrich, J.&Kopp, K. (2024). Kinder- und Jugendhilfereport 2024. Verlag Barbara Budrich. https://doi.org/10.3224/84743044
Richter, A. (2007). Schulbezogene Kooperationsformen und sozialräumliche Orientierungen als Forschungsfelder der Schul- und Sozialpädagogik—Entwicklungen und Ergebnisse auf dem Weg zur Ganztagsbildung. In Ganztagsschule als Forschungsfeld (pp. 153–185). VS Verlag für Sozialwissenschaften. https://doi.org/10.1007/978-3-531-90705-5_5
Rother, P., Sauerwein, M. & Fischer, N. (2024). Qualität in der Ganztagsschule – Qualität im Ganztag. Soziale Passagen, 16, 145–160. https://doi.org/10.1007/s12592-024-00495-7
Rothland, M. & Biederbeck, I. (2020). Pädagogische Professionelle in der Schule: Beruf Lehrer*in im Kontext von Ganztagsbildung. In Handbuch Ganztagsbildung (pp. 1411–1423). Springer VS. https://doi.org/10.1007/978-3-658-23230-6_104
Sauerwein, M. (2016). Qualitätsmerkmale in Ganztagsangeboten aus Perspektive der Schüler/innen. Schulpädagogik heute 7 (13), 21–43. https://doi.org/10.25656/01:19329
Sauerwein, M. (2017). Qualität in Bildungssettings der Ganztagsschule: Über Unterrichtsforschung und Sozialpädagogik (1. Aufl.). Studien zur ganztägigen Bildung. Beltz Juventa. http://nbn-resolving.org/urn:nbn:de:bsz:31-epflicht-1142226
Sauerwein, M. (2019). Qualität in Unterricht und von Angeboten an Ganztagsschulen. Sozialmagazin, 44 (1–2), 67–73. https://doi.org/10.25656/01:17404
Sauerwein, M. & Fischer, N. (2020). Qualität von Ganztagsangeboten. In P. Bollweg, J. Buchna, T. Coelen & H.-U. Otto (Eds.), Handbuch Ganztagsbildung (pp. 1523–1534). Springer Fachmedien Wiesbaden.
Sauerwein, M. & Danner, A. (2024). Personal und Qualifikation im Ganztag. Zum Verhältnis von Qualifikation zu Wissen, Reflexivität und Kindorientierung. Zeitschrift für Erziehungswissenschaft, 27, 1569–1592. https://doi.org/10.1007/s11618-024-01239-2
Scheerens, J., Luyten, H., & van Ravens, J. (2011). Perspectives on educational quality. In J. Scheerens, H. Luyten, & J. van Ravens (Eds.), Perspectives on educational quality (Vol. 1, pp. 1–20). SpringerBriefs in Education. Springer. https://doi.org/10.1007/978-94-007-0926-3_1
Scheerens, J. (2015). Theories on educational effectiveness and ineffectiveness. School Effectiveness and School Improvement, 26(1), 10–31. https://doi.org/10.1080/09243453.2013.858754
Schüpbach, M.&Lilla, N. (2020). Professionalism in the Field of Extended Education. In J. L. Mahoney & S. Maschke (Eds.S.), International developments in research on extended education: Perspectives on extracurricular activities after-school programmes and all-day schools (pp. 55–72). Verlag Barbara Budrich.
Schüpbach, M. (2014). Effects of extracurricular activities and their quality on primary school-age students’ achievement in mathematics in Switzerland. School Effectiveness and School Improvement, 26(2), 279–295. https://doi.org/10.1080/09243453.2014.929153
Schütze, F. (1983). Biographieforschung und narratives Interview. Neue Praxis, 13(3), 283–293. https://nbn-resolving.org/urn:nbn:de:0168-ssoar-53147
Seemann, A.-M.,&Titel, V. (2022). Qualitätsdimensionen von Ganztagsangeboten im Grundschulalter: Eine Expertise der Weiterbildungsinitiative Frühpädagogischer Fachkräfte (WiFF). Deutsches Jugendinstitut e.V. https://www.weiterbildungsinitiative.de/fileadmin/Redaktion/Publikationen/WiFF_Expertise_55_WEB.pdf
Simpson, D., Loughran, S., Lumsden, E., Mazzocco, P., Clark, R.,&Winterbottom, C. (2017). Talking heresy about ‘quality’ early childhood education and care for children in poverty. The Journal of Poverty and Social Justice, 26(1), 3–18. https://doi.org/10.1332/175982717X15087735299368
Speck, K., Olk, T., & Stimpel, T. (2011). Auf dem Weg zu multiprofessionellen Organisationen? Die Kooperation von Sozialpädagogen und Lehrkräften im schulischen Ganztag: Empirische Befunde aus der Ganztagsforschung und dem Forschungsprojekt “Professionelle Kooperation von unterschiedlichen Berufskulturen an Ganztagsschulen” (ProKoop). In W. Helsper&R. Tippelt (Eds.), Pädagogische Professionalität (pp. 184–201). Beltz. https://doi.org/10.25656/01:7094
Speck, K. (2020). Multiprofessionelle Kooperation in der Ganztagsbildung. In P. Bollweg, J. Buchna, T. Coelen, & H.-U. Otto (Eds.), Handbuch Ganztagsbildung (pp. 1453–1465). Springer Fachmedien Wiesbaden. https://doi.org/10.1007/978-3-658-23230-6_107
Spieß, E. (2004). Kooperation und Konflikt. In H. Schuler (Eds.), Organisationspsychologie – Gruppe und Organisation (pp. 193–247). Hogrefe.
Stecher, L., Maschke, S., & Preis, N. (2018). Extended education in a learning society. In N. Kahnwald & V. Täubig (Eds.), Informelles Lernen (pp. 73–91). Springer Fachmedien Wiesbaden.
StEG-Konsortium (2016). Ganztagsschule 2014/2015. Deskriptive Befunde einer bundesweiten Befragung. Frankfurt am Main, Dortmund, Gießen und München. https://doi.org/10.25656/01:19113
Steiner, C. (2013). Die Einbindung pädagogischer Laien in den Alltag von Ganztagsschulen. Bildungsforschung, 10(1), 64–90. https://doi.org/10.25656/01:8538
Stufflebeam, D. L. (1972). Evaluation als Entscheidungshilfe. In C. Wulf (Ed.), Evaluation (pp. 113–
145). München: Juventa.
Tillmann, K. (2020). Weiteres pädagogisch tätiges Personal an Ganztagsschulen. In P. Bollweg, J. Buchna, T. Coelen, & H.-U. Otto (Eds.), Handbuch Ganztagsbildung (pp. 1377–1394). Springer VS, Wiesbaden. https://doi.org/10.1007/978-3-658-23230-6_102
Tillmann, K., Lossen, K., Rollett, W., Holtappels, H. G., & Wutschka, K. (2021). Wirkungen eines förderorientierten Lernarrangements im Ganztag auf die Entwicklung des Leseverständnisses von Schülerinnen und Schülern der vierten Jahrgangsstufe. In H. G. Holtappels, N. Fischer, S. Kielblock, B. Arnoldt, & J. M. Gaiser (Eds.), Individuelle Förderung an Ganztagsschulen: Forschungsergebnisse der Studie zur Entwicklung von Ganztagsschulen (pp.179–203). Beltz Juventa.
Truschkat, I., Kaiser-Belz, M., & Volkmann, V. (2011). Theoretisches Sampling in Qualifikationsarbeiten: Die Grounded-Theory-Methodologie zwischen Programmatik und Forschungspraxis. In G. N. Mey & K. Mruck (Eds.), Grounded Theory Reader (pp. 353–379). Springer Fachmedien Wiesbaden. https://doi.org/10.1007/978-3-531-93318-4_16