Open Access Freier Zugang (Open Access)  Eingeschränkter Zugriff Zugang für Abonnent*innen oder durch Zahlung einer Gebühr

Language development in mono- and multilingual children: A longitudinal approach

Marina Trebbels, Joana Duarte

Volltext: PDF

Abstract


Abstract

Both theoretical considerations and empirical results have emphasized the need for longitudinal data in order to gain a more fine-grained insight into the processes of language acquisition and development. Based on data from a two-wave study on the language development of mono- and multilingual children and adolescents in Hamburg (LiMA Panel Study), this article investigates the productive oral language competencies and patterns of language development in 81 children at the beginning of their school careers. The study identifies differences in the patterns of language development in mono- and multilingual children and discusses several challenges that are related to the assessment of oral language competencies in general and in a longitudinal perspective specifically.

Keywords: Language development, Multilingualism, Language competencies, Longitudinal studies

-----

Die Sprachentwicklung ein- und mehrsprachiger Kinder: Eine longitudinale Perspektive

Zusammenfassung

Sowohl theoretische Überlegungen als auch empirische Ergebnisse betonen die Notwendigkeit der Analyse longitudinaler Daten, um tiefere Einblicke in Spracherwerbs- und Sprachentwicklungsprozesse zu gewinnen. Auf Basis einer Studie zur Sprachentwicklung in Hamburg lebender ein- und mehrsprachiger Kinder und Jugendlicher mit zwei Messzeitpunkten (LiMA Panel Study) untersucht der vorliegende Artikel die produktiven oralen Sprachkompetenzen von 81 Kindern zu Beginn ihrer Schulkarriere. Die Studie identifiziert Unterschiede in den Mustern der Sprachentwicklung ein- und mehrsprachiger Kinder und diskutiert mit der Erfassung oraler Sprachkompetenzen, insbesondere in longitudinaler Perspektive, verbundene Herausforderungen.

Schlagwörter: Sprachentwicklung, Mehrsprachigkeit, Sprachkompetenzen, Longitudinale Studien

-----

Bibliographie: Trebbels, Marina/Duarte, Joana: Language development in mono- and multilingual children: A longitudinal approach, Diskurs Kindheits- und Jugendforschung, 3-2014, S. 303-318.
https://doi.org/10.3224/diskurs.v9i3.16624

Literaturhinweise